RUBRIKA: Uši pišu

Afion : Treći bilbil

Aquarius Records/Spona, 2020

Osveženi, zreli bilbili

Autor: Nikola Glavinić

afion treći bilbil

Posle čak dvanaest godina diskografske pauze, evo trećeg albuma hrvatske grupe Afion. Sredinom prve decenije 20. veka, Afion (na makedonskom – mak) bili su osveženje na hrvatskoj etno sceni. Izvodili su međumurske pesme, ali i sevdalinke i pesme iz Makedonije, Kosova i Metohije… Po tome su bili specifični.

U tim prvim godinama delovanja stigli su i do Novog Sada, do festivala „Interzoneˮ. Održali su koncert koji me je oduševio. Usledio je potom i odličan album Čudni svati (Aquarius Records/Spona, 2008) i televizijski dokumentarac o grupi, pa diskografska pauza, do sad.

U međuvremenu, vođa sastava, pevačica Lidija Dokuzović je vodila nekoliko horova, čak i hor pri Srpskom kulturnom društvu „Prosvjetaˮ u Zagrebu, učestvovala u nekoliko projekata, bendova (bacite uvo na vrlo zanimljivu grupu Zykopops, na „Bendkempuˮ) i otišla u Švedsku. Afion je prestao sa radom, a susret povodom jednog koncerta upalio je ugašenu vatru i Afion je oživeo.

Danas bend deluje iz tri države i tri grada – Malmea, Zagreba i Skoplja. Pesme za album Treći bilbil su pripremali preko interneta, mejlova i video sastanaka (i to, pre ovog doba korone), a snimili ga u studijima u Hrvatskoj i Švedskoj.

Album Treći bilbil otvara pesma „Cijelo ljeto”, numera sa repertoara KUD-a „Batinjaniˮ – „Bitlsa slavonskog selaˮ. Već u njoj čujemo nešto novo u Afionu – električnu gitaru. Tu je i odličan kaval, zanimljivi bas, kao i noseći element Afiona – sjajno pevanje Lidije Dokuzović.

Sledi brza i efektna „Urodile žute kruškeˮ, pa komična „Slegov doluˮ,  o nevesti uhvaćenoj kako u podrumu liže vino iz bureta. Ponovo se zahuktava atmosfera u (konačno snimljenom) starom koncertnom favoritu „Mace, maceˮ,  a spušta u baranjskoj baladi „Jelicaˮ.

U „Tri bilbilaˮ, iz koje se izrodio i naslov albuma, članovi Afiona pokazuju aranžmansku veštinu. Lepa je međuigra basa, perkusija, gitare i kavala, koji je, kako bi mladi rekli, „izdominiraoˮ u odličnoj solo deonici.

„Senjicu senjalaˮ iz Podravine, začinjena je neobičnim, pakistanskim šmekom udaraljke. U „Po drum odamˮ se vraća električna gitara, doprinoseći dramatičnoj, teškoj atmosferi pesme, koja bi mogla da završi i u saundtreku za neki film o balkanskim sukobima. Ravnotežu i smirenje za kraj donosi „Šošanaˮ, obrada popularne jevrejske pesme, to jest verzije Olivere Katarine.

Treći bilbil je najzrelije izdanje Afiona. Oseća se da su članovi sa svežinom, entuzijazmom i radošću okrenuli novi list u karijeri grupe. Nadam se da će ova pandemija brzo proći i da će članovi Afiona moći da se skupe i održe bar nekoliko koncerata. Treći bilbil zaslužuje koncertnu promociju i dug i uspešan let!