RUBRIKA: Uši pišu
Džambo Aguševi Orchestra : Brasses For the Masses
Asphalt Tango, 2020
Orijentalni fank „sultanat”
Autor: Slađana Mitić
Džambo Aguševi Orchestra za esenciju svog stvaralaštva koristi muzički obrazac tradicionalnih balkanskih bleh, „pleh” ili, rečnikom stanovnika južnih krajeva, „plek” orkestara.
Limeni orkestri su, formacijski i sa kompleksnom ritmičkom strukturom, u velikoj meri pandan njuorleanskim džez orkestrima. Dodatni „argument” za ovu paralelu je da stvaralačkoj lakoći i impulsivnosti sa kojom muziciraju džez muzičari, jednakom merom odgovaraju trubači, klarinetisti ili gočobije iz najeminentnijih bleh orkestara sa Balkana. Džez žargonom, klarinet Sidnija Bešea (Sidney Bechet) i klarinet Kurte Ajredinovića podvode se pod jedno „grand old man”.
Nažalost, za razliku od američkih duvača, ovdašnji bleh orkestri nisu razvijali i usložnjavali tradicionalnu muzičku misao uprkos hemiolnoj ritmičkoj strukturi. Iako nisu izašli van granica lokalnog muzičkog idioma, neparni ritmovi i melodijski slapovi su bras posebnost koja je sa Orkestrom Aguševi dovedena do virtuoziteta.
Bleh je igra instrumenta i muzičara, u koju je utkan čitav spektar različitih emocija, ali se ovim orkestrima i njihovoj muzici u današnjici često dodeljuje uloga „raspojasanog kalašnjikov orkestra”. Uzrok treba potražiti u „drajvu”, odnosno neprekidnom dizanju intenziteta, a u kome je Orkestar Aguševi skoro nenadmašan.
Bleh orkestri su jedine unije muzičkog odrastanja kroz iskustvo. Na istorijskom nasleđu – gde se dečaci „rađaju i spavaju” sa trubom, tenor hornom ili zurlama – svoju reproduktivnu umetnost bazira i maestralni trubač Džambo Ozden (Agušev).
Njegova bleh muzika je tehnički dovedena do savršenstva. Orkestralne i solističke deonice odsvirane su sa nestvarnom lakoćom. Okvirno bi se muzika Aguševih nazvala sintezom „limene” duvačke tradicije, u koju su implementirani derivati fanka. Ali, taj zvuk je daleko od puke muzike. U Brasses For The Masses je utkan sam život, bez derivata i nepotrebnih primesa. Na CD-u se nalazi dvanaest numera, koje je orkestar, sa gostom na bubnjevima Benom Ditom i zurlašem Dželjom Destanovskim, započeo i završio kao bravuroznu dinamičnu muzičku avanturu.
Gizdavost omota i raskošnost muzike vode u bras i orijentalni fank „sultanat” Džamba Aguševa.
Raščlanjavati Brasses For The Masses i upućivati na pojedine numere ravno je traženju zlata među zlatom. Džambo Agušev je kao kompozitor, aranžer i instrumentalista, u sadejstvu sa vrhunskim orkestrom, nadmašio sva očekivanja kvalitetnog bleh orkestra. Osavremenjavanjem bras izraza u „world” dobila se muzika uz koju možete plesati, ali i pažljivo iznova preslušavati, pomno pratiti nostalgiju koju unosi zvuk zurle, osluškivati tenor horne koje pevaju poput trube ili loviti poneku mrvu džeza koja sine i u trenu nestane.
Brasses For The Masses je snimljen na zadovoljstvo čangrizavih kritičara i još čangrizavijih slušalaca. Reči su suvišne, muzika Orkestra Džambo Aguševi je riznica bleh čudesa.
Trackbacks/Pingbacks