In Memoriam: Veljko Nikolić – Papa Nik
Zauvek nas je napustio Veljko Nikolić – Papa Nik (03. 01. 1956 – 20. 02. 2023), izuzetan čovek i umetnik. Ovaj In Memoriam, u formi toplog, ličnog osvrta, donosi Oliver Đorđević, predsednik World Music asocijacije Srbije, koji je sa Papa Nikom godinama drugovao i sarađivao.
Umetnička fikcija, hipotetička vizija kulture ili imaginarni folklor, kako god nazvali proces stvaralaštva Veljka Nikolića – Papa Nika, bio je nalik njegovom životu. Hodao je na zemlji, ali uvek u oblacima – i dok je stvarao muziku ili gradio tzv. Paukov grad (Sasuku) u šumi na Adi Ciganliji, koji je, kako je govorio, predstavljao artificijalnu civilizaciju, ili dok je pevao na izmišljenom jeziku, ili kada da se bavio avio-modelarstvom, koji je bio njegov strastveni hobi, ili kada je slikao i crtao, u čemu je bio izuzetno vešt i kreativan, ili dok je glumio u pozorištu…
U prilikama kada sam bio sa njim, prisustvovao sam erupcijama ideja, najavama umetničkih projekata i nadahnućima, nesvakidašnjim, neobičnim… Maštovit, produktivan, jedinstven, dostojanstven, beskompromisan kada je umetnost u pitanju. Upoznat sam da je odbijao saradnje koje ga ne bi činile ispunjenim, gde ne bi pružio svoj doprinos.
Bio je jedan od pokretača world music pravca u Srbiji i među kreatorima ove scene kod nas, s obzirom da je još sredinom 70-ih godina 20. veka koristio tradicionalne instrumente u svom fuzijskom stvaralaštvu. Između ostalih, sarađivao je sa Lalom Kovačevim, Milošem Petrovićem, Mališom Draškocijem, Dušanom Bogdanovićem, Borisom Kovačem, Bata Kandom, Jovanom Maljokovićem, Sanjom Ilićem i grupom Balkanika, Bokijem Miloševićem…
Saradnja sa Milošem Petrovićem je bila naročito plodonosna devedesetih godina, kada su objavili više studijskih i živih albuma. Nastupao je sa Ansamblom Renesans, sastavom Fish in Oil i grupom Institute koji je vodio više od 40 godina.
Svirao je klavir, gitaru, udaraljke, blok-flautu, saksofon, oprobao se čak i na kineskoj violini, i pravio sopstvene instrumente od najrazličitijih materijala.
Posebno je bio posvećen grupi Institute, koju je osnovao 1974. godine sa Srđanom Aleksićem – Fraparegom, sa kojim je studirao arhitekturu. Opus ovog alternativnog beogradskog sastava u najširem smislu može se označiti kao eksperimentalni etno-džez, sa velikim uticajem afričke, indijske i balkanske muzike. Kroz ovaj sastav je u periodu, dugom više od 40 godina, prošlo nekoliko stotina muzičara, uključujući i više muzičara iz Afrike, koji su kraće ili duže bili njegovi članovi.
Povodom 40 godina grupe Institute, World Music asocijacija Srbije je 2014. objavila desetostruki CD-box set sa pratećim bukletom, a 2018. godine je Papa Nik dobio nagradu „Vojin Mališa Draškoci” koju dodeljuje upravo WMAS.
Sećanje na tebe oživljavaćemo tvojom muzikom. Haugh, prijatelju.
Tvoj Dr Weeso Opocha
. . .