Magazin Etnoumlje / Rubrika: Profilisanje
Neke nove, zajedničke muzičke fantazije
Evo prigodne priče o nemačko-srpskom triju Gordan, u susret 26. Međunarodnom festivalu nove muzike Ring Ring, koji će biti održan od 19. do 26. maja 2022. u Beogradu, u Jevrejskom kulturnom centru Oneg Šabat i klubu Drugstore. Nastup sastava Gordan je zakazan za 20. maj, sa početkom u 21 čas. Tim povodom razgovarali smo sa dva člana trija – Svetlanom Spajić i Gidom Mebijusom….
Autor: Marija Vitas
– „Svetlanu sam prvi put čuo u Berlinu. Bio je to koncert sa sastavom zaitkratzer, u okviru njihovog zajedničkog projekta Serbian War Songs. Raspametio me je intenzitet njenog pevanja u kombinaciji sa eruptivnom noise muzikom i mikrotonalnim harmonijama” – kaže za Etnoumlje Gido Mebijus (Guido Möbius), basista i elektroničar, jedan od dvojice Berlinaca u triju Gordan, čija je treća trećina Svetlana Spajić, perjanica naše tradicionalne pesme.
Program 26. festivala „Ring Ring”
Nadovezaću se na Gida. I mene je raspametio taj projekat (pored zeitkratzer-a i Svetlane, bili su tu i narodni umetnik Obrad Milić i pevačica Dragana Tomić). Saradnja interpretatora tradicionalnog zvuka i avangardne muzike nije danas više ni toliko neobična, jer se takvi projekti sporadično pojavljuju. Međutim, Serbian War Songs jeste bio jedan od posebno uspelih roots meets avant-garde ostvarenja. I jako me je zanimalo kakvu će priču doneti Gordan, taj novi Svetlanin spoj sa (nekim drugim) umetnicima iz Nemačke, a koji, takođe, dolaze iz drugačijeg muzičkog miljea u odnosu na bazični Svetlanin.
Jesenas je stigao link za preuzimanje njihovog debija Down in the Meadow, zvanično objavljenog 18. oktobra 2021. Prvi minut albuma i ujedno naslovne numere donosi impresivni dron, pa značenjski slojeviti ženski glas, te opominjuće pulsiranje udaraljke, koje zove i u životnu borbu i u smrt.
Okupacija tela, duše i mozga je momentalna i postaje mi jasno da Gordan projekat koji „ubija”, ima perspektivu i jeste nešto specijalno. Do kraja albuma ću zaključiti da je uživo slušanje Gordan-a moj sledeći cilj, koji ne-znam-kad-i-ne-znam-gde mora da se ispuni.
Ne moram da naglašavam količinu radosti zbog toga što na lajv-doživljaj nije trebalo predugo da čekam i što je njihov koncert u Srbiji, na festivalu Ring Ring, već sledeće sedmice. Prethodno, imali su nekoliko nastupa u Danskoj, Sloveniji i Nemačkoj…
– „Bili smo na festivalu Sajeta u Tolminu, u klubu Alice u Kopenhagenu, a u Berlinu smo imali promociju albuma. Uglavnom je na nastupima bila mlađa publika, klupska, ali mnogo im se dopalo. Ostavlja ih nekako dosta zamišljene nad onim sto su čuli, zanimljivo… Posebno je lepo kad ti se staf festivala ili kluba (dakle, oni što svakog dana nešto slušaju) zahvali na sjajnom koncertu i fantastičnom iskustvu” – iznosi Svetlana Spajić za Etnoumlje svoje utiske sa dosadašnjih nastupa sa Gordan-om.
Sada već imaš naslagano iskustvo tradicionalne pevačice u saradnjama sa avangardnim umetnicima, eksperimentatorima, improvizatorima… Kakvo mestu tu zauzima Gordan? – pitam Svetlanu.
– „Dobri su momci i vrsni su muzičari, koji razumeju ono što pevam. Trebalo je to da bude jednokratna saradnja, a preraslo je u bend! Za mene je to kao izlet u adolescentske dane, jer sve što pevam sa njima može da oživi taj duh, kao da si na početku otkrivanja muzike, kao da si šesnaestogodišnjak. Ima svežinu, a opet, nismo početnici… Svako ima iza sebe niz projekata, samostalnih i sa drugim muzičarima.”
Prikaz koncerta „Metamorphic Songs” održanog na 24. festivalu „Ring Ring”
Gido Mebijus jeste imao neku svest o srpskoj i balkanskoj muzičkoj tradiciji i pre nego što je čuo Svetlanu u Berlinu, ali je, prema njegovim rečima, to bilo samo površno:
– „Vokalna saglasja i tehnike pevanja koje sam u svojoj svesti povezivao sa tradicijom Balkana, bile su toliko često zloupotrebljavane putem Holivuda i TV reklama, da su postale, nažalost, temelj tog mog takozvanog znanja” – iskren je Gido.
Kada si sa bubnjarem i perkusionistom Andijem Šteherom (Stecher) rešio da pozovete Svetlanu radi projekta, šta ti je bila prva ideja, kakav si koncept imao u glavi?
– „Ja nisam imao potpuno osmišljen koncept” – objašnjava Gido – „već samo ideju o kombinovanju uzbudljive i apstraktne muzike sa zapanjujućim pevanjem. Cilj je bio da se ostvari nešto drugačije, nešto energično i lepo. Mi još uvek nemamo gotov koncept. Tek smo počeli da zajedno stvaramo muziku i otkrili smo da se to razvija dobro i prirodno. Svetlana nam je puno ispričala o poreklu i predistoriji svake pesme koju je odabrala za album Down in the Meadow.”
A da li se, Svetlana, tvoje prihvatanje ovakvih saradnji dešava jednostavno, na bazi lične radoznalosti i otvorenosti, ili do takve odluke dođeš nakon dužeg razmišljanja i dubljeg upliva u rad umetnika koji te pozivaju u zajednički projekat? Kakav si prvi utisak stekla o Gidu i Andiju i šta te je najviše poguralo da sa njima započneš projekat Gordan?
– „Mora da mi se dopadne, da me pokrene stvaralaštvo tih ljudi” – ističe Svetlana – „U slučaju Gida i Andija, bio je to njihov album G.A.M.S. Zvučalo je dobro! A ima tu i faktor iznenađenja… Pitaš se šta možeš da napraviš s nekim koga ni ne poznaješ. Korona-period nas je na čudan način zbližio, jer nas je ono zaključavanje prekinulo u pola projekta i baš tad smo onlajn, na daljinu napravili bend. Razdvojenost nas je zbližila. Nekad, naravno, saradnja dođe i na preporuku ljudi, domaćih vizionara, poput Bojana Đorđevića ili Ksenije Stevanović. Oni učine mogućim te saradnje. Ovde se dogodilo da su me dva, za mene do tada neotkrivena umetnika, kontaktirala i pitala da li bih da sarađujem. Gledali su nastup sa zeitkratzer-ima i ostali omađijani, što nisam tada ni znala, jer su mi to tek nedavno rekli. Ali, čim su bili rešeni da me zovu za saradnju, znači da su na neki način bili senzibilirani za ono što su čuli, za ovakvo poimanje tradicionalne pesme ili pevanja. Sad već pomalo osvajamo evropsku klupsku scenu. Teško je zbog korone, ali ipak smo uspeli nakon pune dve godine da održimo prve koncerte, a nadam se da će ih biti još.”
Radeći sa Gidom i Andijem (Andi je rodom iz Austrije), Svetlana obnavlja iskustvo interpretacije brojnih tradicionalnih pesama koje je uveliko imala na svom repertoaru, od kojih je neke čak i sama ispevala.
– „Sad ih ponovo proživljavam sa Gidom i Andijem. Oni su kao prirodna ekstenzija ovih pesama, i savremena i bezvremena. Imamo sličnu meru i osećaj kako to sve treba da zvuči. Šta god mi padne na pamet, mogu da sastavim sa njima, a onda mi se i dopadne kako to zvuči. Na drugom albumu naći će se i jedna bugarštica. Ja dosad nisam čula da je neko to probao muzički da oživi. A ima u našem radu i mojih izleta koji nisu direktno vezani za tradicionalno pevanje. Jednostavno, to su neke nove zajedničke muzičke fantazije” – opisuje Svetlana.
Digitalna izdanja magazina „Etnoumlje” mogu se kupiti na sajtu „Novinarnica”
I do samog imena Gordan se spontano došlo… Andiju i Gidu se dopao Svetlanin predlog da ovo srpsko muško ime postane naziv benda.
– „Inicijalno, projekat se zvao Spajić / Stecher / Möbius, što se meni isto veoma dopadalo” – objašnjava Svetlana – „Malo sam se i našalila da zvučimo kao advokatska firma iz neke TV serije. Ipak, kad je stvoren bend, trebalo je dati neko pravo ime. Dugo smo pokušavali da nađemo nešto što će svima da se dopadne. Onda mi je, eto, palo na pamet Gordan. Pomalo je i akronim naših imena, a opet ima i samostalno značenje.”
– „Odmah nam se svidelo kako zvuči” – dodaje Gido.
VIše o umetnicima i koncertima na 26. festivalu „Ring Ring”
Iste večeri u klubu Drugstore, nakon Gordan-a, kao deo programa 26. Ring Ring-a nastupiće i Rabija Beaini (Rabih) sa svojim maštovitim, avangardnim tehno-izrazom. Koncert poznatog di-džeja i producenta iz Berlina, rodom iz Libana, jeste organski i simbolički povezan sa nastupom trija Gordan. Delom zbog toga što je upravo Beainijeva etiketa Morphine Records objavila album Down in the Meadow.
. . .