„Nuklearni detlićˮ najavljuje Acartov album
Aleksandar Mitrović Acart, muzičar, pesnik i stalni saradnik „Etnoumljaˮ, danas je na svom YouTube-kanalu objavio numeru Nuklearni detlić, jednu od kompozicija kojima najavljuje treće audio-izdanje, čije pojavljivanje možemo da očekujemo do kraja godine.
Izvor: Magazin Etnoumlje
Još jedan „Detlićˮ se pojavio u muzičkim šumama Srbije i pridružio starijim primercima vrste. Među veteranima su dva „Detlićaˮ u obliku virtuoznih kola, rođena 1983. godine, u saksofonu Žive Dinulovića odnosno violini Mome Stanojevića. Među mlađima je prvi Acartov „Detlićˮ, prilično lepršav i prozračan, zabeležen na umetnikovom EP-ju Studio Sessions (2018). Ova instrumentalna, fank i džez igra električne gitare, bas gitare i bubnjeva, ostvarena tokom jedne studijske sesije, poslužila je kao polazište drugom, „Nuklearnom detlićuˮ, kojim se Acart (1984) bavio poslednje dve godine.
– „Želeo sam da ponovo uradim Detlića, ali drugačijeg. Ne samo da nisam hteo da mi u novoj verziji numere uplivavaju džez standardi, kao što je to bio Well, You Needn’t Telonijusa Manka, već sam imao želju da novi Detlić ima više etno primesa, ali da to bude etno na esidu, na steroidima, da produkcijski bude vrlo moderan, jak, nabusitˮ – kaže za „Etnoumljeˮ Aleksandar Mitrović Acart.
„Nuklearni detlićˮ poseduje, takođe, muzički motiv iz crtanog filma Pera Detlić. Javlja se u prvom, svetlijem delu kompozicije, uz odličan gruv ritam sekcije. Zvučna slika ili priča se postepeno razvija, usložnjava, menja atmosferu, stiče uzbudljive preokrete i nagli, isečeni kraj. Tu su i ženski glasovi, violinski solo, iznenađujući stihovi…
– „Ova pesma je najkompleksnija od svih koje sam do sada radioˮ – objašnjava Acart – „Ogroman je to projekat, produkcijski smeo, sa puno efekata, lejera… Oko dve godine smo radili na pesmi. Počeli smo avgusta 2018. Tada smo svašta isprobavali, zezali se, a tek kasnije smo snimili bas i bubanj. Momci su razbili taj deo i pružili mi odličnu podlogu za dalji rad. U suštini, hteo sam da napravim kentaura i da numera bude nesvakidašnja. Sećam se da sam dugo čačkao formu pesme, koja se ispostavila kao prilično slobodna, rasterećena šablona. Nuklearni detlić je eksperiment, muzički prst u oko. U nekom trenutku sam poželeo da imam i tekst za ovu numeru. Jedne noći mi se rodio u glavi.ˮ
Svakako, „Nuklearni detlićˮ nije klasična pesma. Radije bismo mogli da je definišemo kao vokalno-instrumentalnu kompoziciju. U tri minuta trajanja, javljaju se dve celine koje se pevaju. Jedna je negde oko sredine numere, a druga na samom kraju. Vrlo je efektan odnos tih suprotstavljenih celina.
– „Tekst je, donekle, narodski naivanˮ – kaže Acart – „Devojka, najpre, pati zbog neuzvraćene ljubavi, pitajući se da li će dragi da je ikada uzme, oženi. Na kraju pesme, u znatno zamračenijem zvučnom ambijentu, devojka oduzima sebi život, budući da je dragi nije hteo. Ti stihovi se ponavljaju pet puta, kao mantra. Pesma se, dakle, kreće od nekakve vrcave komedije do duboke drame, tragedije. Pa, i sam tonalitet modulira, za stepen niže. Modulira u crno, zemlju, dno…ˮ
Pročitajmo intervju sa Aleksandrom Mitrovićem Acartom za „Etnoumljeˮ, objavljen januara 2019. godine
Acart je svog drugog „Detlićaˮ razrađivao timski, što jeste novost u dosadašnjem radu ovog beogradskog umetnika (rodom iz Smedereva). Svoje ranije radove, Acart je detaljno osmišljavao i pripremao sam, kod kuće, i sa kompletnim projektom ulazio u studio. Međutim, u vreme kada je razmišljao o novom „Detlićuˮ, producent Petar Rudić mu je predložio da sledeću pesmu naprave „direktno u studiju, da dođe samo sa temom.
– „Ovo je jedina numera koju smo svi zajedno osmišljavali. Sam proces je trajao znatno duže i bilo je napornije. Nisam imao formu, koncept, ništa, samo temu. Ali, bilo je jako zanimljivo! Naravno, cilj nam je bio da se ne osvrćemo na aranžman prethodnog Detlića, jer bi bilo potpuno iluzorno da kopiram sebe i recikliram stari aranžman.ˮ
Pored Acarta (gitara, makedonska tambura, klavijature), numeru „Nuklearni detlićˮ svirački, pa i aranžerski, izgradili su još i Ivan Teofilović (saksofon), Aleksandar Cvejić (bas gitara), Goran Savić Čaki (bubanj), kao i gostujući violinista Daniel Lazar, o kom je „Etnoumljeˮ do sada nekoliko puta pisalo, i sa njim razgovaralo, u kontekstu dua sa Almirom Meškovićem odnosno sastava The Kuraybers. Vokalni deo numere poveren je dvema pevačicama grupe Srpski glasovi – Katarini Gojković i Jovani Zukanović. Kompozicija je snimljena u studiju „Destilerijaˮ, a objavljuje je izdavačka kuća „Kontra Recordsˮ.
– „Poželeo sam da na toj pesmi imam neku saradnju. Sticajem okolnosti, sa Danielom Lazarom i Bojanom Nikolić se znam od 2003, od prvog dana studija na FMU. Međutim, nikada do sada nismo sarađivali na nekom projektu. Kada sam osmislio tekst, počeo sam da razmišljam i o nekoj kvalitetnoj etno grupi. Setio sam se Bojane Nikolić i njene grupe. Dugo sam razmišljao i o solu. Od Daniela sam tražio da se ne obazire na matricu punu hemije, već da zamisli da je nema, i da odsvira svoje noteˮ – priseća se Acart.
„Nuklearni detlić ˮ kucka i najavljuje treći Acartov album, koji možemo da očekujemo za oko dva meseca. Prethodiće mu još dve pesme. Na istoimeni praznik, 12. oktobra, izaći će, najpre, numera „Miholjdanˮ, koju će, između ostalog, krasiti duboko emotivan tekst. Posle „Miholjdanaˮ, sledi još jedna stvar u novembru, pa album…