Magazin Etnoumlje / Rubrika: Bez paradajza, molim!

Jeka, vez i put ka srcu

Kao što je bio slučaj sa koncertom Vjea Farke Turea, drugo veče 11. festivala Todo Mundo takođe su obeležile srpske premijere. U Jevrejskom kulturnom centru u Beogradu, 22. septembra 2023, nastupili su austrijski kvartet harmonika Belofour i španski flamenko duo Albe Karmone i Hesusa Gerera. Slede redovi utisaka…

Autor: Ivana Ljubinković

belofour kvartet

Belofour, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Anđela Petrovski)

Festival Todo Mundo, jedan od najšarmantnijih koje Beograd ima, godinama gradi svoj renome uz pažljivi izbor muzičara roots i world music žanra. Ovog septembra održan je 11. put tokom tri septembarska dana, kako je probrana publika već navikla.

Najzvučnije ime miholjsko-letnjeg izdanja bio je bez sumnje malijski muzičar Vje Farka Ture, koji je koncertom u Zappa Bazi privukao ne samo ljubitelje world music scene već i zaluđenike za rok i (pustinjski) bluz, među kojima su se istakli veterani poput Slobe Konjovića i Žikice Simića.

Prikaz koncerta: Vje Farka Ture, Todo Mundo Festival, 2023

Ipak, Vje Farka Ture nije ukrao šou muzičarima koji su u naredna dva dana doneli prepoznatljiv štimung Todo Mundo festivala, koncertima održanim u Jevrejskom kulturnom cenutru.

alba karmona i hesus gerero

Alba Carmona & Jesús Guerrero, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Duško Vukić)

Druge večeri, u petak, 22. septembra, u koncertnom programu nazvanom Gradske priče, u dupke punoj sali nastupio je najpre kvartet harmonika iz Austrije – ansambl Belofour, a potom i „španska zvezda u usponu” Alba Karmona, uz gitaristu Hesusa Gerera.

Prvi su nas razgalili i impresionirali svirkom koja se proteže od masivne jeke, do „čipkanog veza” u visokim registrima i džez improvizacijama, dok nas je par iz Španije od prvog do poslednjeg tona doslovno ostavio bez daha.

Ali, redom…

JEDNA BAŠ VELIKA, NEOBIČNA HARMONIKA

Paul Šubert (Paul Schubert), Nikola Zarić, Štefan Hekel (Stefan Heckel) i Štefan Štercinger (Stefan Sterzinger) imena su muzičara koji čine kvartet Belofour. Iako su različitih generacija, bogato sviračko i kompozitorsko iskustvo stoji iza svakog od njih. Verovatno baš zato kada ukrste svoje harmonike zvuče autentično i  komplementarno, što je samo po sebi izazov. Tako je i impresija strane kritike – da se ponekad čini da slušate jednu veliku harmoniku, „široku, vazdušastu i predivnu” – u potpunosti na mestu.

Zajedno nastupaju od 2014. godine, a za premijerni beogradski koncert napravili su izbor kompozicija sa dva dosadašnja albuma: Belofour (2014) i Suiten suite (2022). Opis ove jednočasovne svirke mogao bi da se sažme u rečenici: Zaboravite sve što ste mislili da znate o harmonici!

belofour beograd

Belofour, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Anđela Petrovski)

„Druckentzug” nas je odsečnim ritmom uveo u muzički zaplet po crnobelim tipkama, a repetitivni melodijski motivi su se rastvarali u džez improvizacije, dodatno obojene preciznim vokalnim akrobacijama Paula Šuberta, najmlađeg člana ekipe.

Veliki deo nastupa kvarteta Belofour čini performans – međusobna komunikacija ne prestaje, a kako su veseli, duhoviti i iskreni, lako ostvaruju kontakt sa publikom.

To se pokazalo već u drugoj numeri „Perle au four”, koja objedinjuje džez, srpski melos, zvučne kašike koje udaraju u ritmu flamenka, „repovanje” s bečkih trotoara kome Stefan Štrecinger – najiskusniji član sastava – daje poseban šarm. Sve je konačno rezultiralo izmotavanjem, lajanjem, kokodakanjem, uzvicima, parodijom na opersko pevanje uz jedno nezgrapno laaa. Na opšte oduševljenje i uz veliki aplauz, naravno.

belofour

Belofour, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Duško Vukić)

Usledila je „Schubbsi” – kompozicija kojom su prodrmali publiku čineći to, doslovno, svojim instrumentima. Kontrasti koje Belofour pravi su generalno impresivni, pa tako ovde džeziranje nad ritmičnom bukom prelazi u renesansno-romantičnu temu, da bi se potom nova razbarušena melodija prenosila „s harmonike na harmoniku”, poput fuge, i konačno završila u duru, baš kao što bismo i očekivali kod Baha.

Sledeću kompoziciju pod nazivom „Gemma Es” Nikola najavjuje rečima: Živeti kao drvo, samostalno i slobodno, i sestrinski, kao šuma… To je naša želja. U skladu sa tim, pitomi uvod u visokom registru i Paulov vokal, ponovo u paralelnoj improvizaciji sa harmonikom, donose neočekivano rasterećenje i mir koji će uskoro narušiti žustra svirka.

Nadovezuje se se popularna „Franziska” koja, u ritmu tanga, raspreda priču o ženi koja više nije tu i koju simpatično mole za oproštaj. Dok se visoki tonovi „paraju” kao nit svilene zavese,  zaplet i konačni rasplet oko Franciske, nažalost, ostaje nejasan – bar za one koji nedovoljno razumeju nemački jezik.

Smirenje donosi „Rompoeck”. Nakon naglašenog nepravilnog ritma, vokalne improvizacije i zvižduka, spontano će se nastaviti u nešto nalik na gospel, tačnije u pesmu „I Can’t Let You Throw Yourself Away” Rendija Njumana iz poznatog serijala Toy story (četvrti deo, da budemo precizni).  Ko je očekivao neočekivano – dobio je. I bilo je sjajno!

belofour 2023

Belofour, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Duško Vukić)

„Ravelin sense” doneo je ozbiljnu atmosferu i tamne monaške glasove, kojima je prozračna melodija unela potrebnu kontratežu.

Ove prilično raznolike bečke priče zaokružene su naizgled standardno – valcerom. Raspevani „Steckelwaltz” objedinjuje razigranost i melanholiju, koje kao da na poseban način obitavaju u gradovima na Dunavu i prenose se, naravno, i na muziku.

FLAMENKO MAGIJA

Posle kraće pauze, usledio je potpuni kontrast – žanrovski, muzički, emotivni, geografski. Mada će se u jednoj pesmi referisati na Beč, Alba Karmona i Hesus Gerero odveli su nas u samo središte španske duše.

alba karmona hesus gerero

Alba Carmona & Jesús Guerrero, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Anđela Petrovski)

Ovaj duo izvodi flamenko – tradicionalni i novi, što ne pravi neku razliku u samom doživljaju njihove muzike, jer pogađaju direktno u srce. Emocija koju Alba prenosi svojim malo promuklim glasom, pokretima i celim bićem savršeno dopunjava Hesusova pratnja na gitari – iako pratnja nije najzgodnija reč, jer je često on taj koji nas soliranjem uvodi u raspoloženje  pesme.

Bez pretencioznosti i želje za virtuoznim razmetanjem, Hesus s lakoćom izvodi komplikovane flamenko stilove, proživljavajući svaki ton. Tako je bilo od samog starta sa numerom „Tango de las madres locas”, a onog momenta kada je Alba pustila glas, bolno pevajući početni stih Todos los jueves del año – flamenko magija je počela.

alba carmona

Alba Carmona, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Duško Vukić)

Već druga pesma donela je popularniji flamenko zvuk, obradu kompozicije „Darte luz” čileanske kantautorke Elizabet Moris, nežnu pesmu o pružanju i strahu od ljubavi. „Pena maldita” (Prokleta tuga) donela je još jedan divan uvod na gitari, ritmično pljeskanje dlanovima i Albin flamenko ples – jednostavne i graciozne pokrete, istovremeno odsečne i zavodničke.

Vrhunac koncerta uslediće u narednoj numeri koja nosi naziv po Lorkinoj pesmi „Pequeño vals Vienés”. Na diskretan uvod na gitari, nalik na kišne kapi, nadovezao se smiren, a potom i buran Albin vokal koji peva o „deset devojaka iz Beča”. Možda baš zato Mali bečki valcer nisam čula kao obradu pesme čuvenog kanadskog kantautora Leonarda Koena, „Take This Waltz”. Ali jesam na trenutke prepoznala Koenov „tajni akord”, odnosno njegov muzički potpis, koji pronalazimo i u kultnoj pesmi „Aleluja”. Koenova harmonija je bila tu negde, dopirala do nas u strastvenom Albinom valceru, u izvođenju koje je zauvek izbrisalo sve druge verzije ove pesme.

alba & jesus

Alba Carmona & Jesús Guerrero, Todo Mundo Festival, Beograd, 2023 (foto: Anđela Petrovski)

Nakon Koena, pažnju je privukao energični flamenko „Ahora si que no paso yo”. U pitanju je tradicionalni „Tango de Triana”, nazvan po Triani – poznatom flamenko kvartu u Sevilji (na internetu se čak može pronaći snimak gde se vidi kako su ga stare Španjolke plesale na unutrašnjoj strani stopala). Za finale koncerta, Alba i Hesus su izveli dve pesme koje očekujemo na novom albumu – moderni „Yo canto” i lepršavi „Tu amor es como un veneno”, a za sam kraj, na bis, ostala je nežna i razigrana „Carmela”.

Digitalna izdanja magazina „Etnoumlje” mogu se kupiti na sajtu „Novinarnica”

Vraćajući se kući dorćolskim ulicama, uz dopiranje raznih gradskih priča iz okolnih kafića, pala mi je na pamet Maria Dolores Pradera. Iako su im vokali potpuno drugačiji, u Albinom glasu ima dosta od onog očaja, ludila i beznađa koje je Pradera ovekovečila u pesmi „Pa todo el año”. Takva muzika se danas retko pronalazi. Između ostalog, i zbog toga je bilo dobro biti u Jevrejskoj ulici u petak veče.

. . .

donacija poziv wmas