RUBRIKA: Uši pišu

Jelena Popržan : La Folia

Lotus Records, 2020

Izazov drugačijeg

Autor: Slađana Mitić

jelena popržan

Naslovnica albuma „La Folia” Jelene Popržan

Diskografski solistički debi Jelene Popržan je produkt njenog višegodišnjeg bitisanja na evropskoj world sceni. Disk La Folia, sa svojih trinaest izvođačkih tekstura, podstiče da se u sada već muzičkom stilu „svetske muzike“ otvore nova vrata.

Bilo da je u ulozi kompozitora, aranžera ili samo izvođača, Popržanova interveniše sve dok ne dosegne multistilistički izraz. Premisa projekta je muzički kosmopolitizam i žanrovski reverzibilitet. Krajnje dejstvo i okvirna odrednica Jeleninog soliranja violom, glasom i staklom, uz njihovo stvaranje zvučnog kontinuuma sa loop efektima, jeste progresivna world muzika.

Muzički zamah koji je imala, stvarajući u sastavima Sormeh, Catch-Pop String-Strong ili Madame Baheux kreirao je sliku energičnog i impulsivnog vokalno-instrumentalnog izvođača, čiji se nastupi najpre doživljavaju kao izazov drugačijeg.

Smelost, dovitljivost i konstantno poigravanje muzičkim elementima su integritet i prvog samostalnog projekta. Pozornica Jelene Popržan je scena preplitanja kultura i instrumenata. U dosadašnjem opusu Popržanova najčešće u svojim izvođenjima muzici oblači pačvork odelo.

Skoro da je nemoguće odrediti osu kretanja Jeleninih performansa, kada interfejs njenih zvučnih uradaka čini sažimanje ili preplitanje popularne, tradicionalne, kabaretske, scenske ili koncertantne muzike.

Jezik prostornosti u njenim numerama je improvizacija, kojom vezuje u čvor Baha, brehtovsko pozorište ili violske poetske imaginacije. Iz sveg iskustva proizilazi La Folia, obogaćena ličnim pečatom solistkinje.

jelena popržan

Jelena Popržan (foto: Sasha Osaka)

Ovim CD-om Popržanova daje priliku i društveno-politički angažovanoj muzici. Na uvodnu numeru „Davie” – autorkinu elegičnu reminiscenciju iz pozorišne predstave, nadovezuje se  neizvesnost i dramatičnost The Exorcism of Gwendolyn”, čiju raskošnost produbljuju gošće Lina Neuner na basu i flatustkinja Tahereh Nourani.

Sledi Aznavurov L’Emigrant”. U izvođenju Popržanove, Emigrant govori manje osećajno, vokalom koji, uprkos pevanju na jeziku šansona, povremenom „vikom” stvara prizvuk prkosne, borbene emigracije.

„L’Emigrant” je ljudska sudbina u svetskom bespuću i, uslovno rečeno, uvertira za numeru smeštenu u samu završnicu projekta, „guslarski ep” o Sulji. Pripovedanje dedova je „ozvučeno” za široki auditorijum. Ovo je u isto vreme nostalgični zahvat u porodično narativno blago i najsmelije muzičko pripovedanje Jelene Popržan.

The Life and Death of Suljo” oslikava uravnilovku balkanskih sukobljavanja i drumova. Iza muzičkog etalona populističkog, pa i teatralnog vokala, i neočekivanog segmenta ded metala, nalazi se nagoveštaj tradicionalnog deseteračkog pevanja i novije balkanske epike.

jelena popržan

Jelena Popržan (foto: Igor Ripak)

Odabir popularnih melodija, varijacije na Korelijevu temu La Folia i imaginacija na Bahovu Fugu BWV 101 su okosnica albuma La Folia. Tonska poslastica na njenim ranijim nastupima je prisutna i na ovom albumu, kroz muziciranje na instrumentu mouth fiddle-u. Zvuk sa instrumenta graditelja Hansa Ćirića nalikuje tonu drombulja, ali bi se iz ugla organologije i prisustva strune, tesnije povezao sa vijetnamskom usnom violinom k’ni.

Meditativna umirujuća nota „Maulgeige” daje intimniju atmosferu, kojom Jelena želi da zatvori svoju solističku priču.

„My Epitaph” je uprkos pominjanju smrti, svojevrsna oda životu. I samo stvaralaštvo na CD-u La Folia je životna i dinamična komponenta muzičkih atmosfera širokih krajolika Jelene Popržan.