Rubrika: Uši pišu
Mostar Sevdah Reunion presents Sreta :
The Balkan Autumn
Snail Records, 2018
Sve tuge sveta
Autor: Aleksandar Mitrović Acart
Već dvadeset godina Mostar Sevdah Reunion, pod idejnim, producentskim i menadžerskim okriljem Dragog Šestića oplemenjuje muzički kosmos naših prostranstava. Posle deset izdanja, iznijansiranih razigranim akvarelima toplih balkanskih duša, ovaj sastav na zasluženi pevački tron sada postavlja Milutina Sretenovića Sretu, autentičnog učesnika jednog od pevačkih šou programa u Srbiji.
Ovim mostarska priča, započeta na krilima sevdalinki i ciganske muzike, nastavlja kretanje u smeru vaskolikog bluza.
The Balkan Autumn predstavlja album čiju neposrednost i prefinjenu jednostavnost napaja emotivna dubina pesama Šabana Bajramovića, Tome Zdravkovića, Predraga Živkovića Tozovca, a i samog Milutina Sretenovića Srete. Materijal je snimljen u prestižnom mostarskom muzičkom centru „Pavarottiˮ, a miksan rukom producenta Šestića u studiju „Snail Recordsˮ-a u Amsterdamu.
Ploča pikantno svedenih džezi momenata (koje pronose punoća tona kontrabasiste Marka Jakovljevića i maštoviti klavir Gabrijela Prusine), srcodirne harmonike Borisa Vuge, i fantastičnog bluza Dražena Majerskog (u numeri „Skitnicaˮ) donosi još mnogo toga…
Svetao i romansirani šestoosminski aranžman za kompoziju „Nadaˮ (Tome Zdravkovića) nas u osunčanom danu odvozi brodićem na pučinu da sa najmirnijim morem podelimo sve naše avaje i boli…
Bolje da te nisam sreo
Bolje da sam umro
Kad sam ugledao tvoje plave oči
Ono more plavo
Sve je bilo lažno
Sve što beše ljubav
Sad je mržnja prema tebi koju znam
…
Nado, Nado, Nado, Nado
„Sam sa tugomˮ (autora Srete) jeste pesma kafansko-boemskog teksta u paketiću sa pamtljivim pentatonskim motivom u repriziranoj instrumentalnoj temi. Laganog tempa i sa vanvremenskim uplivima tangoidne, a balkanske harmonike; poput lakog planinskog potoka, a proživljena Sretinim trošnim i bronzanim glasom.
Zaljubljenost, onako ciganski nesputanu i divlju, čujemo u prepevu Šabanovog standarda „Sila kale balˮ (Ima crnu kosu). Sretina vizija teksta naslovljena „Čekaću te jaˮ nudi aranžman harmonski i melodijski oslonjen na Šabanov sa albuma Romano Raj, ali drugačijeg, bosansko-kubanskog zračenja.
Uopšte uzev, instrumentalni izraz izdanja, kvalitet osmišljenih deonica, odličan ton svirača, kao i poznavanje uloge svojih instrumenata u okviru žanrova koji se ovde dešavaju svrstavaju Balkan Autumn u ligu najkvalitetnije odsviranih (i usnimljenih) albuma u nas. Neki od mnogih dokaza za ovo su izvođači Mišo Petrović (akustična gitara) i Ivan Sušac (truba).
U ovoj, jedanaestoj objavljenoj celini Mostar Sevdah Reunion-a, isijavajućoj od lepote muzike koja se podsmehuje svom roku trajanja možemo reći da u Sretinom društvu peva i žal. I rafinirani sevdah i vapaj. Balkan Autumn predstavlja produhovljenu bosansku interpretaciju svih tuga sveta.
Ta tuga je pregolema
Moje srce davno svila
Kao magla Romaniju
Kao Drina Bosnu celu
Zrelost u svakom muzičko-zanatskom pogledu, uobličenost aranžmana i stopljenost stilova, pronicljiv odabir vokala i briljantnih kompozicija, zdrava produkcija, kompaktnost u odabiru tematike i odašiljanju poruke – sve izdanju prišiva divnu jesenju boju. Boju starog zlata…
Ponovit’ ne može se
Ono što u nepovrat će poć’
Ni žuti list se dvaput zazelenit’ neće
Sreta je bio i ostao legenda. Čudni su putevi Gospodnji. Kao da je čekao Mostar Sevdah, umro je posle scene. Legenda. Očekivao sam da će ga pomenuti na večerašnjem koncertu u Beogradu. Nisu, ali tu je On bio, sve vreme u meni
Koncert je odličan bio