Nastavak world music sezone: Festival „Estam” je pred nama
Novo izdanje world music festivala „Estam“ biće održano u Kragujevcu, u Kneževom Arsenalu, 3. i 4. septembra.
Izvor: WMAS
Između talasa korone, koje smo već i prestali da brojimo, obnavlja se festivalski život, pred publikom uživo. Nakon nekoliko world music festivala i serija koncerata u junu, julu i avgustu, Kragujevac će biti world music prestonica Srbije početkom septembra.
Već nekoliko godina često korišćena, lokacija Kneževog Arsenala je mesto gde je kragujevački Studentski kulturni centar smestio „Estam” World Music Fest. Za ovogodišnji „Estam” nije, međutim, nova samo lokacija, već i termin. Nakon što je prvih nekoliko izdanja održano sredinom decembra, ove godine su organizatori premestili ceo događaj na kraj leta. S jedne strane, to dozvoljava veću posetu, ali i pomeranje od serije koncerata i festivala, koji se tokom leta dešavaju u Kragujevcu. Koncert sarajevske neo-sevdah atrakcije, grupe Divanhana, 30. avgusta u Zastavinoj bašti, iako nije deo festivala, niti je u organizaciji festivalskog tima, mogao bi biti dobra priprema za bogat program koji je za ovo izdanje pripremio tim „Estama”.
Indijsko-srpsko-norveški duo Mandala je svoju premijeru imao u Srbiji u martu prošle godine. U pitanju je zajednički projekat saksofoniste Rastka Obradovića i njegove profesorke (tokom studija u Norveškoj), indijske umetnice na sarodu, Sudešne Batačarije (Sudeshna Bhattacharya). Njen vekovima star instrument je skoro potpuno rezervisan za muškarce, a Sudešna je jedna od tri poznate umetnice na ovom instrumentu sa 19 žica.
Prve večeri festivala (3. septembar) nastupiće još jedan internacionalni sastav, koji predvodi Sona Džobarte (Sona Jobarteh), verovatno najveća zvezda festivala. Ova umetnica na još jednom žičanom drevnom instrumentu, po imenu kora, dolazi iz Gambije, a u njenom sastavu su i muzičari iz Velike Britanije. Džobarte je verovatno prva žena koja je uspela da se probije kao svirač kore. Ovaj instrument je oduvek bio rezervisan samo za muške ruke, a nakon Sone se nekoliko sviračica iz Afrike i Evrope dokazalo na ovom instrumentu. Njeno sviranje kore je prihvaćeno i od zapadnoafrčkih kolega, pa je pre nekoliko meseci Balake Sisoko (Ballaké Sissoko) za prvi singl sa svog aktuelnog albuma odabrao baš kompoziciju koju izvodi u duu sa Sonom. Svakako, ovo veče će karakterisati spoj drevnog sa modernim, ali i žene, koje su na svojim plećima ponele teret da budu pioniri u korišćenju dotičnih instrumenata.
Drugo veče takođe karateriše spoj umetnika koji su na neki način povezani. Beogradski sastav Naked je dobro poznat i domaćoj publici i čitaocima ovog portala i magazina „Etnoumlje“. Ovaj sastav je svakako poznatiji stranoj publici na raznim kontinenima, s obzirom na intenzivne turneje širom sveta i nekoliko albuma koje je objavila mađarska kuća „NarRator”.
Njihov album Srećna tuga je svoju postprodukciju imao baš u bečkom studiju Nenada Vasilića, velikog niško-bečkog kontrabasiste (takođe junak sa naslovne strane „Etnoumlja“). On će sa svojim triom, u kome će ovaj put biti harmonikaš Marko Živadinović i saksofonista Rastko Obradović, biti glavna zvezda druge večeri. Vasilić je nedavno postao profesor kontrabasa na Berlinskom univerzitetu, ali redovno svira koncerte u Srbiji i čini se da je malo domaćih festivala preostalo na kojima još nije nastupao.
Obe večeri, koncerti počinju u 20 časova i 21:30, a cena ulaznice je 900 dinara (dnevna) odnosno 1500 dinara za obe večeri. Karte se prodaju na blagajni SKC-a i u „Sputniku”.
Poznajući zainteresovanost kragujevačke publike za world music zvuk, verujemo da već sada mnogi trljaju uši iščekujući izuzetno kvalitetne koncerte.