Magazin Etnoumlje / Rubrika: Uši pišu
Perija : Falan Filan
Sharla Records, 2021
Bajka kraj predačkih vatri
Autor: Aleksandar Mitrović Acart
U roku kraćem od godinu dana makedonski trio Perija nas je počastio svojim drugim izdanjem. Izvrsnom world music pločom, objavljenom digitalno za „Sharla Recordsˮ.
Šeretski naslov Falan filan (bla-bla, čavrljanje; turski), držeći nas za ruku, odvodi nas, pak, u seriozne predele. U priče kakve ne naslućujemo naslovom. U predanja koja nose ožiljke, ukrtele od vekova. Na visoravni kalemljene vetrovima mnogolikih kultura, koje odasvud raspršuju svoje muzičke moduse, ritmove i boje.
Autorke albuma, Lea Milinović, Filis Sinanoska i Katerina Dimitrovska, jesu multiinstrumentalistkinje, koje su svojim svedenim pristupom životu otelotvorile organsku muziku ovog albuma. Integralnim poznavanjem instrumenata i širokogrudošću ideja iznedren je muzički raznorodan i tematski raspojasan svet.

Trio Perija, 2019 (foto: Sali Ertunc)
Izdanje ovakvog aranžmanskog sastava, imajući u vidu konstantnu istost zvukova tradicionalnih žičanih i udaračkih instrumenata, u mnogim slučajevima preti da svojom konceptualnošću zvučno bude monotono. Ali, latentnim polifonijama, interžanrovskim trenucima, autentičnim naslojavanjima i postavljanjem jastva u ravan sa tekstom, Perija uspeva upravo suprotno – da uspostavi magični svet, koji slušaoca drži duž celog izdanja.
Moglo bi se, tako, izmaštati da je album Falan Filan rustičan i stameni splav. Ili, katamaran u čija jedra većinom duvaju vetrovi Orijenta. Sazdan rukama triju graditeljica, koje u međusobnoj sinergiji njime plove. Sa svojim bendirima, kemanima i tamburama…
U podnožju melodija, koje uglavnom frigijski mirišu i farbaju izdanje bojama teških i nemilosrdnih vekova kroz koje su proticale, leži mnoštvo mešovitih ritmova: 7/8, 9/8 i 11/8 su upravo ritmički obrasci, koji će nas, u suživotu sa udom i blistavim glasom koji pripoveda životne priče, transponovati pored predačkih vatri…
„Zulumbashiˮ počinje taksimom. Na njega se doziđuje kratko, jednostihno pevanje. Pratnja na ritmizovanom pedalu nam ne dojavljuje muzičku lavinu koja sledi. Dalje, posle teme, koja kao da je prebegla iz prilično modernijeg žanra, ponovo zatičemo momenat u kome prvi stih nove formalne celine levitira nad žicama. Ali, sada, nad pentatonskim ostinatom. Pesma dalje pripoveda, poigravajući se sa pomenutim fakturnim kontrastima. Trenutak vrhunca je obeležen ležernim notama eolskog modusa u solu koji nam poklanja kemane.
Recenzija i-pija „Kokaloˮ trija Perija
„Solzi ronamˮ je kompozicija koja niče iz melodijskog naslojavanja žičanih instrumenata. Šarmom kanona razmnožavaju se linije koje pletu polifono klupko, čija slika, po svojoj slojevitosti i inventivnosti, umnogome odmiče od kakvog dežurnog rešenja za etno album. Ovim trenucima doprinosi i deonica gostujućeg instrumentaliste na bendiru, Šerifa Mustafe. Kemanski solo orijentalnih nota vodi u ekstatično naslojavanje i ačelerando.

Perija u studiju, tokom snimanja albuma „Falan Filanˮ, 2019 (foto: Stefan Rajhl)
Svakako, centralni faktor u zaokruživanju ovakvog zvučnog ambijenta albuma često čine kvalitetan usnimak i žanrovski definisan miks. Ivica Jankulovski je čovek koji je svojim umećem uspeo da ovu „muzičku bajkuˮ postavi u odgovarajuću muzičku scenografiju.
Ćilim, na kome iznad blatnjave podloge ili kakvog bezdana, levitira staramajka svirajući gitaru, jeste pronicljiv vizuelni prikaz izdanja. Ova naiva dizajnera Salija Ertunca više nego dočarava naelektrisanje albuma, kao i moć ove drevno obojene muzike mekih glasova da levitira nad odronom modernog življenja i nekvalitetnih muzičkih uzusa.
Digitalna izdanja Magazina „Etnoumlje” mogu se kupiti na sajtu „Novinarnica”
Jasno se zaključuje da album Falan Filan zaslužuje mnoga preslušavanja, kao i da je trio Perija upravo onaj od koga očekujemo da seže sve dublje i dalje. Dublje, u rudarenje po još nenađenim kucima tradicionalnih svetova. Dalje, u sudaranje istih sa savremenim muzičkim trenucima.
Željno iščekujemo novo muzičko čavrljanje.
. . .
Trackbacks/Pingbacks