Rubrika: Bez paradajza, molim!

Korejska muzika: u slavu tradicije

Nastup Seulskog metropoliten tradicionalnog muzičkog ansambla (Seoul Metropolitan Traditional Music Ensemble) održan je 14. novembra 2019. u Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu. Povod za organizovanje ovog nesvakidašnjeg događaja, na kom je predstavljena korejska muzika, je trideset godina od uspostavljanja diplomatskih odnosa između Koreje i Srbije.

Autor: Danko Strahinić

korejska muzika

Nastup Seulskog metropoliten tradicionalnog muzičkog ansambla, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište, 2019 (foto: Danko Strahinić)

Ambasada Republike Koreje godinama unazad priređuje manifestacije kojima publiku u Srbiji upoznaje sa kulturom te zemlje. Nakon nastupa Tago bubnjara 2017. i plesnog spektakla Miris mastila Nacionalnog plesnog ansambla Koreje u aprilu 2019. godine, konačno je organizovan i koncert korejske tradicionalne muzike.

Seulski metropoliten tradicionalni muzički ansambl osnovan je 2005. godine i čine ga mladi muzičari koji uglavnom sviraju tradicionalnu muziku, a kojima je cilj, kako stoji u pratećem programu, da se buduća moderna i internacionalna korejska muzika zasniva na tradicionalnoj korejskoj muzici. Oni su u dosadašnjoj karijeri održali blizu 350 koncerata.

Ovaj ansambl je, poput nekoliko desetina sličnih ansambala i orkestara koji su od sredine šezdesetih godina dvadesetog veka nastali širom Južne Koreje, osnovan po uzoru na evropske orkestre klasične muzike. Iako su nastali prema evropskom modelu, koji je podrazumevao i uključivanje dirigenta, kako primećuje muzikolog Mikyung Park, moderni tradicionalni ansambli u Koreji su, svakako, više od puke imitacije, jer su od samih početaka razvijane muzičke forme, aranžmani i izvođačke tehnike.

korejska muzika u beogradu

Nastup Seulskog metropoliten tradicionalnog muzičkog ansambla, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište, 2019 (foto: Danko Strahinić)

Na koncertu u Beogradu nastupilo je jedanаest mladih i izvrsnih umetnika: Dabyeol Choi (daegeum flauta), Wonhyeon Pung (changgu/janggo bubanj i perkusije), Ahyoung Lee (piri), Da-Hwi Jeong (changgu i perkusije), Daeun Roh (haegeum), Sojung Cho (gayageum), Sook Moon (geomungo), Dahneung Hwang (piri i taepyeongso), Dain Kim (ajaeng), Gyun Cho (klavijature) i glas Minji Koo (glas).

Korejska tradicionalna muzika se deli na dvorsku, aristokratsku, narodnu i muziku koja se izvodi tokom šamanskih i budističkih rituala. Programom je najavljeno šest kompozicija, od kojih su većina tradicionalne, a pojedine novijeg datuma. Prva kompozicija „Daegeum sanjo” izvodi se u paru daegeum flaute od bambusa i changgu bubnja, (dvoglavi bubanj tela nalik na peščani sat). Prilikom izvođenja i kroz različite varijacije u soliranju mogla se čuti ekspresivnost oba instrumenta. Ova kompozicija proglašena je početkom sedamdesetih za važno nematerijalno kulturno dobro Južne Koreje.

Drugu kompoziciju „Jeong Ga Chunmyeongok” je izveo kvintet koji čine daegeum flauta, piri (vrsta oboe), haegeum (dvožičani gudački instrument nalik ćemaneu) i changgu bubanj. Pesma potiče iz korejske tradicionalne vokalne muzike i stihovi su joj zasnovani na starim pesmama. Verzija izvedena u Beogradu sačinjena je od dvanaest stihova iz vremena Joseon dinastije (1392-1910).

seulski metropoliten tradicionalni muzički ansambl

Nastup Seulskog metropoliten tradicionalnog muzičkog ansambla, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište, 2019 (foto: Danko Strahinić)

Treća „Sanjo ensemble – Dream of youth” je kompozicija u tradicionalnom sanjo stilu. Ovu kompoziciju je izvelo sedmoro muzičara svirajući gayageum, daegeum, haegeum, geomungo, piri, perkusije i ajaeng. Gayageum, geomungo i ajaeng su instrumenti velikog tela, koji potiču iz porodice citra i sviraju se ili drvenim štapićem ili gudalom, najčešće položeni na krilo ili postolje. Muzičari su kompoziciju izveli u sinawi (shinawi) tradicionalnoj formi korejske muzike, koju odlikuje improvizacija i koja se svira uz obrede korejskih šamana. Tokom izvođenja čuju se chuimsae (uzvici), sa ciljem da se publika odobrovolji i poveže sa muzičarima.

Četvrtu po redu kompoziciju „Harvest song” izvelo je četvoro muzičara svirajući perkusije, klavijature, piri i taepyeongso (hojok). Taepyeongso je instrument koji zvukom podseća na zurnu i koristi se u pungmul korejskoj narodnoj muzici, koja je pratila poljoprivredne radove. Kompozicija je nastala 1920. godine u slavu dobre žetve i radosti života.

Petu „Eun-ga-bi”, vrlo melodičnu i dinamičnu kompoziciju, izveo je desetočlani instrumentalni deo ansambla. Za ovu pesmu ansambl je osvojio prvo mesto na Drugom kreativnom takmičenju u tradicionalnoj korejskoj muzici.

koncert korejske muzike

Nastup Seulskog metropoliten tradicionalnog muzičkog ansambla, Beograd, Jugoslovensko dramsko pozorište, 2019 (foto: Danko Strahinić)

Šesta kompozicija „Beautiful country” važi za jednu od omiljenijih u Koreji. Ova rodoljubiva pesma posvećena prirodnim lepotama Koreje, spada u ostvarenja iz novije tradicije. Tokom izvоđenja u potpunosti je došla do izražaja uvežbanost ansambla i skladan odnos sa pevačicom Minji Koo.

Nakon ove kompozicije usledilo je iznenađenje za prisutne. Uvod na piriju publiku je uveo u poznatu temu koja ne pripada korejskoj muzičkoj tradiciji. U pitanju je bila besprekorno izvedena srpska himna „Bože, pravde” i koja je, uprkos neobičnosti zvuka tradicionalnih instrumenata, odisala punoćom zvuka. Zatečena publika je ovacijama i gromoglasnim aplauzom pozdravila nesvakidašnji poklon. Мožda ovo zanimljivo izvođenje nekome posluži kao inspiracija da odsvira verziju himne na srpskim tradicionalnim instrumentima.

Za kraj je usledila još jedna kompozicija iz novije muzičke tradicije kojom je zaokružen ovaj oko sat vremena dug koncert. Iako je publika bila uskraćena za nastup velikog ansambla sa najavne fotografije, na kojoj je prikazano četrdeset muzičara, svakako nije bila uskraćena za predanost, umešnost i visoku profesionalnost mladih muzičara.