Magazin Etnoumlje / Rubrika: Uši pišu
Zhivko Vasilev : Places
Gega New, 2021
Emotivna, improvizovana priča o mestima
Autor: Slađana Mitić
Etno-džez koji dolazi s Balkana karakteriše prisustvo dominantnih i upečatljivih melodijskih linija tradicionalne muzike i podjednako snažnih ritmičkih impulsa dva muzička žanra na kojima se stvaralaštvo bazira. Ili, jednostavnije rečeno, kranji zvuk je najčešće muzika međuprostora – između autentičnog tradicionalnog, improvizovanog i popularnog.
Ovom stazom krenuo je i bugarski kavalista Živko Vasilev kada je 2016. godine sa bendom Outhentic snimio album Yestoday. Primarni materijal na kome Outhentic gradi muzički izraz je vokalna bugarska tradicionalna musika. Sličnog sadržaja bio je i projekat koji su izdali 2019. godine pod nazivom Transparent, a na oba albuma peva Rajna Vasileva.
U međuvremenu, 2016, Živko svoj kaval „iznajmljuje” na projektu The Blud Road (Global Music Awards for Best World Jazz, Best Album and Best New Release) kubanskog basiste Huana Garsije Hererosa i njegovog sastava The Snow Owl, a 2017. bendu Delpadre na CD-u Rubi. Ova gostovanja bila su zanimljivo izmeštanje esencijalnog zvuka kavala u flamenko i latino-pop muzički areal.
U toku boravka u Holandiji Zhivko Vasilev je započeo novu muzičku priču koja je rezultirala ovogodišnjim debi albumom Places. Muziku je oslobodio klišea etno-džeza i stvorio svoj autorski i izvođački fascinantan projekat, koji ima sve atribute da uđe u trku za neku od svetskih prestižnih nagrada u improvizovanoj ili world muzici.
Skoro da nema prigodnih reči koje bi približile šta je odsvirano na 11 numera koliko je sadržano na CD-u. Iako ima sekvenci balkanskog melodijskog i ritmičkog pečata i uz to je snimljen u Sofiji, CD na kome je Živko Vasilev kompozitor i aranžer svih kompozicija, pijanista u dve numere i svirač kavala, prevazilazi uniformnost džez fuzije.
Genetski kodirana etno muzika bila mu je inspiracija za stvaranje originalnih kompozicija kao što su „Leprechaun’s Dream” ili „Ebuenek”. „Sintetisanje” žanrova se u prvom delu kreće, uslovno rečeno, horizontalnom linijom, odnosno muzičke slike se smenjuju poput pejzaža koji promiču u očima putnika u vozu. Od prefinjenih gudačkih deonica, improvizacije, balkanske kavalske sete ili orske tenzije, nema monotonije i predaha u slušanju.
Album „Placesˮ je među preporukama rubrike „Diskografska planetaˮ za slušanje aprilskih izdanja
Značajnije prožimanje i izraženiji fuzioni elementi su karakteristika kompozicija poput „Triple Tension” ili „Sunrise with Zori”. Ono što je najupečatljivije i važno istaći jeste da je Places intrigantna, homogena i znalački odsvirana naracija. Od uvodne „The Emigrant”, padanje 7/8-inskih kišnih kapi u dinamičnoj „It`s Raining in 7” do „Trite Pati” – kompozicije koja zatvara album, prolazi se kroz visoko postavljene estetske i zanatske muzičke vrednosti.
Da cela priča Places bude veličanstveni doživljaj, osim Živka Vasileva doprineli su muzičari čija imena, uprkos brojnosti, zbog umešnosti i pojedinačnog doprinosa treba pobrojati: pijanista Dimitar Gorchakov, kontrabasista Mihail Ivanov, bubnjari i perkusionisti Borislav Petrov, Martin Hafizi i Alexander „Sani” Kunchev, na električnom basu Lukas Pamminger, još jedan bubnjar Stoil Ivanov, gitaristi Borislav Iliev i Miroslav Ivanov, prva violina Stoimen Peev, druga violina Orlin Tsvetanov, viola Viktor Mitsev, violončelo Viktor Traykov i još kontrabasista Vasil Hadzhigrudev.
Na prvo slušanje muzika na Places budi radoznalost, potom je intrigantna, slojevita i na kraju se pretvara u iskreno oduševljenje uradkom. Ako treba izdvojiti neke segmente, onda bi trebalo reći da je neverovatan doživljaj u jedinstvenoj lepoti numere „Rotterdam Rooftop”. Započinje deonicom kamernog muziciranja koje je Vasilev ostavio da teče nedirnuta u svojoj prefinjenoj emociji. Nadovezuje se elegantna džez linija, klavirski pasaži i kaval, koji je na ovom projektu doziran u melanholičnoj ambijentalnosti, noseći je sa sobom kao folklorni instrument.
Ova improvizovana i emotivna priča o mestima, koju nam je saopštio Zhivko Vasilev, posebnost je ne samo na balkanskoj, nego i svetskoj muzičkoj sceni. Ono što ostaje, osim iskrenog oduševljenja, je i isčekivanje novog, još sadržajnijeg i smelije ispričanog budućeg projekta.
. . .
Novi, 34. broj magazina „Etnoumlje” u štampanom obliku možete poručiti imejlom etnoumlje.urednik@gmail.com ili kupiti u digitalnom formatu na sajtu Novinarnica.
. . .