Damir Imamović proglašen najboljim evropskim world music umetnikom
Vodeće i globalno najuticajnije world music štivo Songlines, svake godine dodeljuje nagrade umetnicima i sastavima za njihov rad i stvaralaštvo. Ove godine, nagrada u kategoriji za najboljeg evropskog umetnika/sastav pripala je Damiru Imamoviću.
Izvor: Magazin Etnoumlje
Songlines je najznačajniji i najuticajniji magazin u oblasti world muzike, osnovan 1999. godine u Velikoj Britaniji, a na još većem značaju je dobio nakon gašenja starijeg zemljaka fRoots 2019. godine. Između ostalog, ovaj magazin svake godine dodeljuje The Songlines Music Awards, koja je ustanovljena 2009. godine i nastavlja tradiciju prestižne world music nagrade koju je dodeljivao Treći program Radija BBC.
Od 2016. godine nagrada Songlines-a se dodeljuje po kontinentima sa kojih umetnici/sastavi dolaze (kategorije Africa & Middle East, Americas, Asia & Pacific i Europe), a tu su i kategorije Fusion, Best Artist i Best Group, kao i nove kategorije The Newcomer i World Pioneer za koje će laureati biti poznati nešto kasnije.
Dobitnici neke od prestižnih nagrada Songlines-a do sada su bili Baseku Kujate (Bassekou Kouyaté), Mariza, Fanfare Ciocărlia, Seku Keita (Seckou Keita), Goran Bregović…

Naslovnica albuma „Singer of Talesˮ Damira Imamovića
Vest da je Damir Imamović pobednik u kategoriji Najbolji evropski umetnik/sastav, predstavlja ne samo najveće dosadašnje priznanje Damiru za njegovo umetničko stvaralaštvo (posedno za aktuelno ostvarenje Singer of Tales) i prvu nagradu ove vrste koja stiže u Bosnu i Hercegovinu, već je, na neki način, i satisfakcija i snažan motiv za sve umetnike world music i tradicionalnog usmerenja sa ovih prostora koji se ističu u svom radu.
Nakon objave nominacija početkom aprila, postalo je jasno da je Damirov rad primećen više nego ikada pre. Nominovan je u dve kategorije (Evropski umetnik/sastav i Najbolji umetnik) i tako postao jedini ovogodišnji takmičar sa dve nominacije.
Pored njega, u kategoriji za najboljeg evropskog umetnika/sastav nominovani su fado pevačica Mariza, engleski folk pevač Sem Li (Sam Lee) i francuski vokalni duo Kokenija (Cocanha). Ceremonija dodele nagrade održaće se krajem godine u Londonu.
Damirov veliki međunarodni uspeh nije omela ni situacija prouzrokovana pandemijom pa se njegov album Singer of Tales (Wrasse, 2020), odmah po objavljivanju, našao u vrhu međunarodnih top lista na kojima je proveo više od pola godine. Na Transglobal World Music listi, proglašen je evropskim albumom godine, poneo je kvartalnu nagradu za najbolji album tradicionalne muzike koju dodeljuje nemačko Udruženje muzičkih kritičara i uvršten je među deset najboljih albuma u Velikoj Britaniji u 2020. godini.
Na regionalnoj godišnjoj Balkan World Music Chart listi, pomenuto ostvarenje je zauzelo drugu poziciju (zanimljivo, odmah nakon albuma Derije Turkana, koji je učestvovao u snimanju Singer of Tales).
Članak povodom priznanja nemačke muzičke kritike muzičarima sa Balkana
Pomenuti Damirov sedmi po redu album Singer of Tales, objavljen pod etiketom Wrasse Records, producirali su čuveni Džo Bojd (Joe Boyd) i Andrea Gertler (Goertler), kao koproducent, a Damira u ulozi pevača, svirača na tamburu i gitari, prati izuzetna internacionalna muzička ekipa: violinistkinja Ivana Đurić (Sevdah Takht Damira Imamovića), majstor kemenčea (kemençe) Derija Turkan (Derya Türkan – Kudsi Erguner Ensemble, trio sa Erkan Oğur i İlkin Deniz) i kontrabasista Greg Koen (Greg Cohen, sarađivao sa Tomom Vejtsom, Lori Anderson i dr.).
Prikaz albuma „Singer of Tales” Damira Imamovića
Album Singer of Tales pripada velikoj grupi izdanja koja su objavljena u nezgodno vreme, u doba pandemije i masovnih obustava normalnih tokova života, a naročito onih muzičkih. Stoga album nije stigao da se, osim sporadično, ozbiljnije i na širem prostoru koncertno predstavi, a o turnejama da ne govorimo. U tom smislu je nagrada Songlines-a došla u pravom trenutku, da osveži hajp oko albuma Singer of Tales i da, nadamo se, sa svoje strane podstakne organizatore na stavljanje projekta Singer of Tales u koncertni ili, pak, festivalski program.
Kako stvari u ovom trenutku izgledaju? Ima li naznaka da će, možda krajem 2021. ili tokom 2022. godine projekat Singer of Tales moći da uživo čuje publika iz raznih kutaka Evrope i šire?, pitali smo Damira neposredno po objavljivanju vesti da je dobitnik prestižne nagrade, uz zahvalnost što je odvojio vreme da se obrati čitaocima magazina „Etnoumlje”.

Damir Imamović, foto: Edvin Kalić
„Moram priznati da sam sretan da velika turneja koju smo planirali baš u prvim mjesecima pandemije, onda kada smo svi otišli u prvi lokdaun, još stoji barem kao ideja. Organizatori koncerata još uvijek su zainteresovani i javljaju nam se novi. Ali, kao i sa svim koncertnim aktivnostima, svi su nesigurni kada bi to moglo uslijediti. Vjerovatno ćemo nekoliko koncerata uspjeti da odsviramo tokom ljeta, a intenzivnije turneje dogovorili smo na jesen. Naravno, svi su potpuno svjesni da je moguće da ponovo dođe do odgađanja. Iskreno, ni meni se ne svira pred stotinu i devedeset ljudi u salama u kojima može stati osam stotina osoba kad znam koliko je ljudi htjelo doći, ali nisu smjeli. Svirao sam prošle godine dva takva koncerta i svima nam je bilo jako neobično i tužno.”
Mnogi muzičari su istakli kako je depresivno i beznadežno doba korone imalo i svoje pozitivne strane, u smislu da su muzičari mogli više da se posvete svom razvoju, napretku, promišljanjima, preispitivanjima, snimanjima, te da su zapravo bili naglašeno kreativni. Da li je takav i tvoj slučaj? Kako bi ti opisao svoju muzičku aktivnost i kreativnost u proteklih nešto više od godinu dana?
„Istina, otvorio se jedan cijeli novi prostor. Vezan si za kuću, pomalo ti je dosadno, a iz dosade nastaju vrlo interesantne stvari. Mnogo sam komponovao, i za sebe i za prijatelje, istraživao stare snimke, pokušavao neke nove stvari, čak i pohađao nekoliko seminara nastojeći da unaprijedim svoje znanje turske, iranske i kurdske muzike. Počeo sam pomalo svirati i druge instrumente, čisto radi širenja vidika. Ipak, moram priznati da je sve to jedan veliki luksuz koji mi je omogućio tzv. minuli rad. Mnoge moje kolege morale su pronaći novi posao da bi preživjeli. Tek kada prođe pandemija, znaćemo koliku je ona štetu donijela muzičkoj sceni svuda na svijetu.”
Međunarodna ekipa je ostvarila album Singer of Tales. Rezultat je izuzetan, sve zvuči zaokruženo, skladno, iako, ako ne grešim, tim nije imao mnogo prilika da prodiše zajedno. Kako se stvorila ta divna magija između vas? Kako je sve tako dobro leglo, iako sevdalinka nije svima bliska?
„Za mene je jedna od najvažnijih stvari kod sevdaha to da uspijeva zainteresovati ljude iz posve različitih muzičkih kultura. Ivana, Derya, Greg i ja smo se muzički spojili nevjerovatno lagano. Bio je to kao dobar filmski kasting: izabrao sam ljude zbog onoga što sam već znao da mogu donijeti, ljude s velikom umjetničkom rutinom, sposobne da se prilagode vrlo čudnim muzičkim situacijama. Mislim da smo već na prvoj probi došli do neke sinergije koju smo samo, uz pomoć producentskog tima Joe Boyda i Andree Goertler, nastojali ne izgubiti tokom snimanja.”
. . .