
Većinu izdanja WMAS Recordsa možete kupiti u Jugotonovoj prodavnici u Beogradu (u ul. Nušićevoj 27), po promotivnim i veoma pristupačnim cenama, u prodavnici Metropolis Music Café u Beogradu, u Makedonskoj 21 (nekada prodavnica PGP RTS-a) i „Dallas Music Shop-u” (bivši „Mamut”, Sremska 2). Izdanja možete poručiti i putem mejla: etnoumlje@gmail.com
Preuzmite katalog WMAS Records-a / Download the catalogue of WMAS Records
WMAS cd 268
ISBN 978-86-89607-17-8
WMAS records nas je, još jednom, obradovao izuzetnim muzičkim blagom: terenskim snimcima gajdaša iz Vojvodine. Ovoga puta vredna ekipa se obrela u Sivcu i Kikindi, i tom prilikom, od današnjih uzornih pregalaca i čuvara muzičke tradicije, starije i mlađe generacije, zabeležila svirku, bećarce, šalajke i kazivanja. Posebna knjižica, kao dodatak pakovanju, donosi (pored nekoliko pažljivo odabranih fotografija, od kojih je svaka za sebe posebna slika sa bezbroj metafora) živopisan putopis autorke Marije Vitas, jedne od članova marljive grupe, opisujući kratko ali informativno i veoma slikovito, dva sparna julska dana 2015, provedena na terenu, podsećajući svakog terenskog entuzijastu na slatke muke jednog ovakvog poduhvata. Informativni tekst u kom su sadržani podaci o gajdama kao instrumentu (delovima, tipovima, načinu izrade) jeste kraća verzija obimnijeg rada koji je objavljen u 28. broju magazina „Etnoumlje”, autora Borisava Miljkovića, etnomuzikologa i, pored toga, gajdaša.
Na disku je zastupljena svirka na velikim i malim gajdama, zanimljiv izbor predstavljaju varijante numera, a pun zvuk ovog instrumenta posebno dolazi do izražaja prilikom sviranja na velikim gajdama („Gajdaško kolo” „Paorsko kolo”…), dok male gajde donose reskiji i svetliji ton. Numere su prožete delovima kazivanja gajdaša (Vanja Ilijev, Maksim Mudrinić, Milorad Dobrosavljev, Ognjen Ognjanović, Igor Popov, Branislav Zarić, Božidar Simeonov) i bećaruša, približavajući slušaoce tradiciji sa jedne, ali i samim kazivačima sa druge strane, njihovim iskustvima prilikom susreta sa instrumentom, počecima sviranja, doživljajima i korisnim informacijama o ulozi instrumenta, pridevima koji ga krase itd.
Veliki je užitak slušati bećaruše (Zdravka Gecić i Verica Maričić) koje svojim glasovima mekane boje naležu na gajdašku liniju, prenoseći slušaoca u ne toliko davna vremena kada su gajde bile neizostavni pratilac muzičkog života u Vojvodini („Po livadi pala kiša rosulja”, „Kad zasija sunce nad Banatom”), mada, ni sami gajdaši kada zapevaju, ne zaostaju za njima (vojvođanske gajde imaju tzv. laktaču, te uz njih gajdaš može i da peva). Disk je, pored vrsnih vojvođanskih gajdaša (čija su imena i podaci uredno navedeni na poslednjoj strani knjižice) obogatio i gost iz Bugarske, svirajući na trakijskim gajdama, u duetu sa banatskim malim gajdama (bez borduna) nešto življu verziju „Paorskog kola”, uz specifične bugarske ukrase. Originalnu ideju čitave koncepcije donosi poslednja numera na disku, koja je, zapravo, sklop zvukova gajdi, nastalih usled „prekida u svirci i ponovljenih izvođenja”, u kojoj su se otelotvorili zvukovi jarića…
Divno putovanje paorskom Vojvodinom, tokom vrelih, letnjih dana…
Suzana Đorđević