Magazin Etnoumlje / Rubrika: Uši pišu
Jovan Pavlović Trio feat. Ahmad Al Khatib : Bonfire
OKWorld, 2021
Radost življenja uz muzičku vatru
Autor: Slađana Mitić
Zaviriti u muzički svet akordioniste Jovana Pavlovića je nalik čitanju bajke o zemlji čudesa. Njegovi uradci su odraz mnoštva uticaja i susreta sa mnogobrojnim muzičarima, iz čega je i proizišao šarenolik stilski spektar, koji se u nekom neuhvatljivom pavlovićevskom neredu polarizuje oko zvučne harizme Jovana Pavlovića.
Mar i nemar, talenat i opuštenost, pozitivnost i predanost muzici i muziciranju su integritet kojim se kompozitor, akordionista, vokalista, kavalista, producent, aranžer, profesor i „norveški Srbinˮ predstavlja svetu.
Zvučna zbirka dela Jovana Pavlovića do današnjih dana je višefunkcionalna, kao i sama muzika. Sa podjednako radosti i ushićenja izvodi dečje pesme ili eksperimentiše sa bariton basovima na harmonici, tragajući za „svojimˮ drugim delom Kelnskog koncerta maestra Kita Džereta (Keith Jarrett).
Ono što će džez slušaocima biti zanimljiv podatak je Jovanovo gostovanje na jednoj numeri na albumu The Night Shines Like The Day (2009), jednog od najboljih ženskih evropskih vokala – Kristin Asbjornsen (Asbjørnsen).
Album „Bonfire” je na 8. mestu TOP 10 liste trećeg kvartala 2021. godine panela „Balkan Chart”
Uz ovu, mnogima od nas omiljenu vokalizu, stajao je na Kristininim nastupima i basista Jermun Silset (Gjermund Silset). Još jedan član Jovanovog trija – perkusionista Helge Andreas Norbaken (Norbakken), kreće se u raznim muzičkim smerovima i pravcima. Sve ovo određuje muziku trija, koji dolazi iz norveške otvorene i sadržajne muzičke scene.
Intima stvaranja u malom sastavu Jovana Pavlovića na drugom studijskom albumu je proširena kroz saradnju sa palestinskim sviračem na udu, Ahmadom Al Khatibom. Ovogodišnji projekat Bonfire je time postao jedan od nevelikog broja albuma, koje definiše tonsko sadejstvo između žičanog istočnjačkog uda i evropskog vazdušnog instrumenta – harmonike.
Spoj ova dva instrumenta u svoj njihovoj raskoši i virtuoznosti imali smo prilike da čujemo na izdanju Anuara Brahema (Anouar), Le Pas du Chat Noir, iz 2002. godine. Neverovatno sinergičan tonski spektar koje proizvode ud i harmonika dominantna su boja i na albumu Bonfire.
Pavlović je i ranije imao koncertno iskustvo sa sirijskim udistom Maherom Mahmudom (Mahmoud). Muzika dva izvođača na istom instrumentu se razlikuje po sviralačkom umeću i individualnoj estetskoj percepciji tona kojim se kazivač obraća slušaocima. Za razliku od Mahmudovog punog i bogatog tonskog spektra, potpuno drugu dimenziju proizvodi, uslovno rečeno, gitarsko i svedenije muziciranje na udu Al Khatiba.
Digitalna izdanja Magazina „Etnoumlje” mogu se kupiti na sajtu „Novinarnica”
Bonfire je podeljena na osam isprepletenih narativa četvorice muzičara kraj logorske vatre. Namesto dešifrovanja folklornih upliva, elemenata klasičarske i popularne muzike ili traženja krajnje tonske boje u poreklu muzičara koji su sačinili ovaj zvučni diskurs, fokus je na univerzalnom i razumljivom muzičkom jeziku.
Potencijalni orijentalni prizvuk uda ili klasičarsko-balkanski ton Pavlovićeve harmonike se veštim poigravanjem plesnim elementima vode u dinamičnu world muziku.
O ritmu, kao elementu koji je stvaralačko jezgro i ovog albuma, nismo razgovarali sa Jovanom Pavlovićem, ali smo dobili indirektan odgovor kroz pitanje o pesmi „To Bojanˮ i njegovoj saradnji sa džez pijanistom Zulfikarpašićem:
„Sa Bojanom sam dosta svirao poslednjih godina i on mi je predstavio potpuno novi ritmički svet, koji ima korene u severnoafričkoj tradiciji. Na početku sam se osećao kao jadni student kome ništa nije bilo jasno, ali posle par godina sam uspeo da dešifrujem kod. Zbog toga sam se odlučio da mu posvetim jednu kompoziciju na ovom albumu, jer u njoj postoje baš ti ritmički elementi koje mi je on predstavio.ˮ
Od saradnje do saradnje, od iskustva do iskustva, od uvodne „Khamsinˮ do završnice sa numerom „Boundlessˮ, smenjuju se ritmička pulsiranja i melodijski obrasci, na kojima je izgrađena fuziona muzika Jovana Pavlovića.
Bonfire je pokretač pozitivnih vibracija i uživanja u umešnosti izvođača, koji su u svoj projekat uneli radost življenja uz muziku.
. . .