RUBRIKA: Knjigu pod mišku
Tradicionalni ples u Srbiji 2020: XII „Festival zlatnih ansambala Srbije” i „Svetski dan srpskog kola”
Savez kulturno-umetničkih društava Srbije/Srpsko kulturno-umetničko društvo „Železničar”/Folklorni ansambl „Vila”, 2020
Monografija o plesu u doba korone
Autor: Milorad D. Mirčić
Uprkos pandemiji koronavirusa koja je obeležila 2020. godinu, uzrokujući nemogućnost funkcionisanja izvođačkih umetnosti, a time i izvođenje i prezentaciju tradicionalnog plesa, pojedine manifestacije su ipak održane, uz poštovanje svih propisanih mera zaštite protiv COVID-19. Takav je slučaj sa 12. izdanjem Festivala zlatnih ansambala Srbije i manifestacijom Svetski dan srpskog kola.
U cilju istoriografskog dokumentovanja ovih događaja, organizatori – Savez kulturno-umetničkih društava Srbije (SKUDS) i Folklorni ansambl „Vilaˮ Srpskog kulturno-umetničkog društva „Železničarˮ – objavili su monografsku publikaciju u potpunosti posvećenu pomenutim manifestacijama.
Knjiga, koju su finansijski podržali Grad Novi Sad i Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, sastoji se iz nekoliko poglavlja, sistematski prezentujući sam tok manifestacija.
Urednik publikacije, etnokoreolog dr Selena Rakočević, u predgovoru objašnjava sam proces osmišljavanja i dizajniranja obe manifestacije, koje već nekoliko godina organizuju SKUDS i FA „Vilaˮ.
Tražeći način da se one realizuju, uprkos pandemiji, odlučeno je da u 2020. godini u okviru 12. Festivala zlatnih ansambala Srbije, bude održano takmičenje u koreografskim minijaturama, zasnovanim na „datojˮ kinetičkoj formi srpskog kola, tačnije, formalnom tipu koji se u srpskoj etnokoreologiji naziva kolo u tri.
Digitalna izdanja Magazina „Etnoumlje” mogu se kupiti na sajtu „Novinarnica”
Takmičenje je, samo po sebi, imalo dva cilja: da dâ podršku održivosti srpskog kola kao nematerijalnog kulturnog nasleđa Srbije i da „stimuliše” kreativnost na polju koreografisanog folklora kroz, u Srbiji nedovoljno istraženu i promovisanu, formu koreografskih minijatura. Ocena kvaliteta izvođenja koreografskih minijatura bila je poverena Konstantinu Kostjukovu, direktoru Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, umetniku svetskog renomea.
Činjenica je da su velikani srpskog koreografisanog folklora Olga Skovran, Branko Marković i Dobrivoje Putnik sredinom 20. veka stvarali koreografske minijature. Ipak, ova forma izvođenja je u kasnijem periodu bila zapostavljena iz nedostatka vizije i „nezainteresovanosti” stvaralaca, koji su se više okrenuli ka osmišljavanju koreografija tradicionalnog plesa „velikog formata”.
Iz tih razloga, maestro Milorad Lonić je u uvodu monografije obrazložio i objasnio pojam kamerni ples i koreografska minijatura kroz njihove strukturalne, formalne, izvođačke, semantičke i komunikativne aspekte.
„Najopštija karakteristika kamernog plesa je broj plesača sa detaljnim, punim i snažnim individualnim izvođenjem svakog od njihˮ, napisao je maestro Lonić i dodao da je „koreografska minijatura najmanja plesno-scenska forma”.
„Ovo je sažet i jasan koreografski izraz, koji zahteva majstorsku veštinu u razvijanju forme”, izričit je maestro.
Ovom formom plesa umetnik može u kratkom vremenskom periodu da iskaže sve svoje umetničke sposobnosti, vizije, emocionalna stanja, projektujući ih preko plesača, koji svojim veštinama i graviranjem samih plesnih obrazaca njegovu ideju, vibracije prenose gledaocima.
U monografiji je posebno poglavlje posvećeno libretima, odnosno pisanim narativima za koreografske minijature tradicionalnog plesa, koja su objavljena kao vredna etnografska građa u cilju obezbeđivanja materijala za dalje diskusije izvođača, istraživača plesa i etnokoreologa.
Svaki narativ je propraćen i dopunjen fotografijama učesnika takmičenja u koreografskim minijaturama, koje je načinila Marta Janković, student Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. Kroz libreta, koreografi su se literarno predstavili, ispoljavajući svoju kreativnost kroz pisanu reč.
U ovom predstavljanju koreografskih minijatura libreta su imala veoma važnu ulogu prilikom ocenjivanja, što bi značilo da stvaraoci ubuduće treba da posvete pažnju i ovom segmentu, kako bi selektor imao sveobuhvatu sliku o osnovnoj ideji stvaraoca.
U poglavlju „Nadigravanje u Srpskom kolu 2020.”, nakon pregleda nadigravanja održanih prethodne dve godine (2018. i 2019), predstavljene su karakteristike takmičenja održanog 2020. godine. Manifestacija nadigravanja u Srpskom kolu 2020. je, za razliku od prethodnih, bila propraćena melodijom Žikinog kola, uz koju su takmičari bili motivisani da, koristeći svoje umeće i plesno-izvođačku kreativnost, iskažu osećanje i majstorstvo.
Članovi žirija koji je procenjivao kvalitet izvođenja Srpskog kola, su bili Drago Kecman, nekadašnji direktor Akademskog kulturnog-umetičkog društva „Španac” (predsednik), Đorđe Lakušić, umetnički direktor Kulturno-umetničog društva „Kopaonik” iz Leposavića i Igor Popov, umetnički direktor Akademskog društva za negovanje muzike „Gusle” iz Kikinde. Oni su najuspešnijim izvođačima dodelili nagrade Zlatno, Srebrno i Bronzano kolce.
Za razliku od prethodnih nadigravanja, u ovom se jasno videlo da je žiri u potpunosti ispoštovao sve propozicije sâmog takmičenja i time potvrdio svoju reputaciju i opravdao izbor u ovo važno evaluativno telo.
Poglavlje „Laureati i dobitnici zlatnih, srebrnih i bronzanih kolca” sadrži imena svih učesnika, uključujući i prijatelje i članove društava koji su učestvovali u organizovanju manifestacije Svetski dan srpskog kola, a ono pod nazivom „Odjeci u medijima” sadrži isečke i kopije iz različitih novina i časopisa, kao i fotografije koje ilustruju promovisanje obe manifestacije na Jutarnjem programu Radio-televizije Srbije.
Značaj navedena dva poglavlja je u etnografiji, dokumentovanju pojedinosti u vezi sa održavanjem manifestacija i njihovom kontekstualizovanju kroz prisustvo u medijima.
U pogovoru „Velike minijature” dr Slavoljub Uzunović ističe da je veliki doprinos i značaj obe manifestacije u srpskom kontekstu izvođenja tradicionalnog plesa, u okviru kojih je većina koreografskih ostvarenja, prema njegovom mišljenju, nadahnutih idejama ljubavi i slobode, stvarana od strane mladih ljudi.
Zahvaljujemo se entuzijastima, stvaraocima, neiscrpnim izvorima znanja o srpskoj tradiciji, istoriji, kulturi, koji svojim primerima podstiču mlade naraštaje da i oni nastave da produbljuju i stvaraju nova dela, čuvajući svo blago stvaralaštva našeg naroda.
Monografija Tradicionalni ples u Srbiji 2020. u prilogu sadrži DVD sa snimcima svih koreografskih minijatura izvedenih na 12. Festivalu zlatnih ansambala Srbije, kao i nadigravanja u Srpskom kolu.
Knjiga predstavlja osnovu, potku za buduće kreativno ispoljavanje, stvaranje u oblasti koreografisanog folklora. U širem kontekstu teatarsko-plesnih umetnosti, nadam se da će ona nadahnuti i podstaći i stvaraoce iz drugih žanrova da inspiraciju traže u nepreglednoj riznici tradicionalnog plesnog nasleđa Srbije.
Kao učesnik, stvaralac jedne od brojnih minijatura i izvođač, želim da iskažem svoj respekt prema ideji za organizovanje obe manifestacije, jer je mladima time omogućeno da svoju kreativnost iskažu na sebi svojstven način, a ujedno smo u prilici da učimo od velikih imena stvaralaca i čuvara naše tradicionalne kulture.
Monografijom Tradicionalni ples u Srbiji 2020. je zabeleženo bogatstvo srpskog nematerijalnog kulturnog nasleđa. Njena vrednost je u tome što u njoj čitaoci mogu uživati, slušati i gledati mnogo zanimljivih različitih pogleda na tradicionalni ples.
Ova monografija prikazuje ples kao uzbuđenje, kao izraz emocija ispoljenih koliko i kroz reči u pesmi i zvuk u muzici. Ples je protkan ljubavlju i slobodom izražavanja.
. . .