Rubrika: Bez paradajza, molim!
Može li se biti nenadmašan?
Druge večeri osmog festivala „Todo mundo”, 30. septembra 2019, u beogradskom Studentskom kulturnom centru, slušali smo trio Vardan Hovanissian & Emre Gültekin i grupu Magos.
Autor: Mirjana Raić Tepić
Muzika koja omamljuje
Vardan Honavisian (jermenski duduk) i Emre Giltekin (turski saz) se predstavljaju kao duo, iako gotovo nikad ne nastupaju u tom sastavu, već im se, po pravilu, pridružuje još neko, u ovom slučaju perkusionista Marat Jeremian, koji je svirao instrument nalik dolu. Sastav opisuju kao naročito interesantan zbog činjenice da je Emre turskog, a Vardan jermenskog porekla, te da njihovom muzikom doprinose nekim, nadajmo se, boljim političkim i kulturnim odnosima. No, ja bih pre rekla da su oni prepoznali suštinsku sličnost (ako razlike uopšte i ima) – muzičku, ali i senzitivnu, i da krajnje neopterećeno stvaraju muziku.
Rubato uvodom na sazu, kojem se pridružio duduk, započeli su koncert. To je bio uvod u numeru „Houcher” sa drugog albuma Karin, čije su numere tokom koncerta najviše izvodili. Ovaj sastav dugo pratim i volim njihovu muziku, ali je i onom ko je ne preferira jasno da je reč o vrhunskim muzičarima, sposobnim da od prirodne, fizičke distance koja postoji između muzičara i instrumenta, stvore izuzetnu, organsku umetnost. Umetnost savršene strukture, teksture, forme i izraza.
U toku koncerta smenjivali su se karakteri, od setnog i meditativnog do pokretljivog i igračkog. Manirom spajanja po dve numere u celinu pravljen je kontrast i održavana fina tenzija, dozvoljavajući publici da bude i zanesena i aktivna. Iako se u ovom sastavu duduk prirodno smatra vodećim, melodijskim instrumentom, upečatljivi su bili i trenuci u kojima bi se uloge promenile, odnosno, kada bi saz krojio i prebirao vodeću melodiju (pojačanu Emreovim vokalom), a duduk kontrapunktirao zajedno sa udaraljkama.
Balans među instrumentima je, uz prefinjeno dinamičko nijansiranje, bio doveden do perfekcije. Samokontrola tokom svirke i apsolutna posvećenost lepoti zvuka ostavili su nas omamljenim.
Ne treba izostaviti ni perkusionistu, koji, možda, nije bio u prvom planu ovog sastava, ali je njegova uloga od izuzetnog značaja. Ovaj sastav bi i bez njega bio jednako odličan. Ali – i jednako dugačiji.
Furiozno, a vojnički precizno
Ako je muzika Vardana i Emrea bila rasterećena od bilo kakvih granica, drugi sastav koji je nastupio te večeri, Magos (čita se: Magoš), vodio se vrlo jasnim idejama škole nacionalne etnomuzikologije, koja se zasniva na istraživačkom radu i scenskoj prezentaciji pod etiketom autentičnosti.
Pročitajte prikaz prve večeri na festivalu „Todo Mundo”
Mađarska grupa Magos postoji više od decenije, ali tek od pre dve godine aktivno radi i postaje veoma prepoznatljiva na budimpeštanskoj „táncház” sceni, izvodeći uglavnom muziku iz Transilvanije (Rumunija), gde živi velika mađarska nacionalna zajednica. Bend čini sedmoro mladih muzičara, od kojih su neki i visoko školovani na odsecima za narodnu muziku: vokal Enyedi Ágnes (vokal), Soós Csaba i Kovács Márton (violine), Salamon Soma (harmonika/frula/kaval), Éri Márton (brača ili viola), Enyedi Tamás (cimbalo) i Prihoda István (kontrabas).
Tokom koncerta najviše su izvodili repertoar sa albuma Forgatós, objavljenog prošle godine. Ono što je prezentno u muzici Magoša je to da je svaki instrument u fokusu. Od glasa do kontrabasa, svako ima svoju nezamenjivu ulogu.
Harizmatična pevačica Agneš, odličnih vokalnih sposobnosti i svetle prodorne boje, tipične za mađarske vokale, ispevavala je vrlo teške deonice, istrajavajući u karakterističnoj tehnici, čak i u furioznom tempu. Za njenim entuzijazističnim pristupom niko od članova sastava nije zaostajao.
Uprkos činjenici da izvođenje ovakve muzike iziskuje sate disciplinovanog vežbanja, muzičarima polazi za rukom da izgledaju neverovatno spontano. Takođe, smenjivane forme sastava – od sola, dua (violina i harmonika/vokal i cimbalo) i trija (cimbalo, kontrabas i brača) ili kvarteta (violina, kontrabas, harmonika i cimbalo), koji bi (često) u toku numere rasli do svog maksimuma, septeta – doprinosile su utisku o raznovrsnosti čitavog nastupa. Naročiti su, u tom smislu, bili upečatljivi momenti kada su svirači ostavljali instrument i počinjali da plešu.
Glavni adut ovakve muzike jesu sirovost zvuka, te vojnički jasno i precizno sviranje bez suvišnih nijansiranja. To je, zapravo, ono što je čini tako dobrom i dragocenom.
Nakon druge večeri na festivalu „Todo Mundo”, shvatila sam koliko može biti teško slušati dva izvanredna, a potpuno različita koncerta. Toliko različita da sam tokom drugog zaboravila na prvi, a za prvi sam mislila da je nenadmašan.
Trackbacks/Pingbacks