Rubrika: Uši pišu

BOŽO VREĆO : Melek

Jugoton-Croatia Records, 2018

Produhovljene pesme dubokog, smelog, emotivnog kopa

Autor: Aleksandar Mitrović Acart

Melek po islamskom učenju predstavlja anđela, tj. poslanika koga je Alah satkao od svetlosti i doveo na zemlju u svojstvu dobrog duha. Meleci nemaju nikakvu sponu sa vremenom i materijom, niti imaju pol. Bića su duhovne i fizičke čistoće i mogu se pojaviti u ljudskom obličju. Jedno od prioritetnih delovanja meleka jeste širenje ljubavi.

božo vrećo

Božo Vrećo – Melek

Meleke je tonovima i uzdasima, skrivene među kumulativnim akordima klavirskog dua ili prizivane setnim glisandima trube, dotaknuo Božo Vrećo na svom novom izdanju. Po zanimanju arhitekta, a obema nogama u muzičko-filozofsko-arheološkim iskopinama duše, Božo svojom samosvojnošću na ovom izdanju, koje sadrži osamnaest pesama, nastavlja trasiranje netipične i beskopromisne muzičke karijere. Zanjihan kolevkom razigrane narodne lirske poezije, a obasjan Ljubavima koje neguje i daje, ovaj lirski tenor nas nežnom rukom meleka budi i rastapa glasom koji po prostoru lebdi.

Posebnost Božinog glasa možemo doživeti kao vokalni etalon. Krhku endemsku vrstu, rasprostranjenu na prethodna četiri studijska izdanja, od kojih su poslednja dva (Moj sevdah i Pandora) objavljena kao solo albumi.

Taj glas, u a kapela kontekstu ili podržan vrlo originalnim izvođačkim sastavima (sa gledišta pop-aranžerske prakse u najširem značenju), dubokom dramatikom donosi evidentno proživljene tekstove. I bilo da je, kao u numeri „Volio me kao očiˮ, potpomognut klasičnom gitarom, ili uz harfu i flautu akter u zanesenoj muzičkoj slici (kompozicija „Anđeliˮ – tj. meleci), on predstavlja apsolutni epicentar čitave muzike koja se dešava okolo njega.

Reč, svaka nikla u srcu Božinom, koju taj glas donosi, je velika, spoznajna, važna i duboka. Nosi vibraciju (požrtvovane) ljubavi, ali najčešće nepotpune. Nikad šljašteće i bezbrižne, već patničke, mučeničke i krnje. Neostvarene zbog bliskog i mučnog zadaha koji pronosi smrt voljene osobe (numere „Marijaˮ i „Milaˮ), zbog odlaska (neverne) voljene osobe… Njegova reč, nežnim perom pisana i filigranski interpetirana, nosi nasleđe kompresovano u muziku. Uz vapaj i drhtaj čujemo topot ratničkih konja i slutimo pomamnu agresiju tapana i zurli. Progone nas lepljivi mirisi spaljenog ognjišta i užasi stradanja. Ali, ovi tekstovi, sa bazom u arhaičnom jeziku i gusto naseljeni turcizmima, Božinom rukom otrgnuti od požutelih stranica autorovog viđenja istorije, se ipak zalažu za varijacije ljubavi, koja plahovito beži i nestaje u etru kvantnih neostvarenja.

Melizmima bogato pevanje Meleka pronosi tragove islamskog duhovnog učenja, dok melodije nesumnjivo upućuju na organski orijentalni zvuk. U dubokoj vezi sa filozofijom življenja samog autora izdanja ovde stoji priroda. Neumitna i stroga, ili raskošna u čarima i bojama, predstavlja budnog svedoka životnih drama isprepletenih oko često usamljenih likova. Naći će se i kao sudija ili čak egzekutor ljubavi, koja ovde lebdi kao apsolutni smisao života svih izmučenih, ali verujućih. Živu i sugestivnu slikovitost teksta potpomaže njegova detaljna izbrušenost, muzikalno načinjen odabir reči, kao i estetska grupisanost.

Produkciju albuma potpisuje Marko Stojanović Luis. Kao pevač, autor i producent, ova regionalna zvezda u usponu ostavlja svoj otisak i na ovoj ploči: obilje raznovrsnih udaraljki, koje sam svira (npr. izvođački sastav pesme „Esmaˮ čine samo udaraljke i responzorijalno pevanje), istočnjački orijentisane linije i sekcije limenih duvača (trubu svirao maestralni Vladimir Jovanović), harmonski svedene klavirske deonice, kao i gospelom i soulom zadojeni prateći vokali. Matrica je uglavnom raščišćena i rasterećena, a u cilju postizanja kontemplativne tišine ili nasuprot – dočaravajući iščekivanje i bol, Marko se poslužio obiljem fine reverberacije. To nam doprinosi utisku da slušamo vazdušasto, milujuće i blagotvorno delujuće muzičko izdanje.

Sama ideja vodilja u redosledu pesama donosi naslojavanje – zvukova i instrumenata, kao i postepenu elektrifikaciju albuma. Pesme pri početku su malobrojnije u pogledu zauzetih kanala na mikseti i to se vremenom menja. Album se, preko a kapela pesama ili onih sa samo jednim instrumentom u pratnji, postepeno razmahuje, kako bi se na trenutke došlo i do bendovske svirke.

Ali, i u tom trenutku atmosfera često ostaje akustičarska i kamerna, jer je zastupljenost električnih instrumenata na albumu relativno mala. Oseća se ispravno postupanje muzikom u svakom smislu. Melek donosi zdrav zvuk i retku mogućnost da u današnje doba sve identično bude odsvirano uživo sa istim učinkom kao i na ploči. Aranžmani su, opšte uzev, sa punim pravom minimalistički vođeni. U središnjem delu albuma nailazimo na kompozicije koji prekidaju pomenuti kumulativni tok u pogledu umnožavanja instrumenata na svakoj narednoj pesmi, pa kompozicija „Ostala sam samaˮ upravo donosi samo glas – sam!

Foto: Željka Dimić

Pored virtuoznog poigravanja glasom, Melek donosi još nekoliko vanserijskih deonica – instrumentalnih. Kompozicija „Ko li noćas miluje ti kosuˮ daje inteligentno izmaštanu (impresionističku) harmoniju i sofisticiranu meditaciju na klaviru za one sa najskupljim sedištima. Na trenutke na plohi ritmizovanog pedala, katkad šopenovski strasno, nekad pod ruku sa vanvremenskim Milošem Petrovićem ili uzvišenim Kit Džeretom; Vasil Hadžimanov predstavlja jedan od sviračkih bisera na albumu.

Gitarsku molitvu optočenu Bahom, damarima flamenka i probranim balkanskim folklorom aranžira i izvodi Miroslav Tadić u pomenutoj a, verovatno, najdramatičnijoj pesmi na albumu – „Volio me kao očiˮ.

Smelu muzičku podlogu za pesmu „Marijaˮ predstavlja Ingmar Piano Duo. Aranžman koji Božo Vrećo potpisuje u društvu sa ovim duom nudi svojevrsnu komprimovanu ekspresivnost staklastih, razređenih fraza sa vrha klavijature, valjajući hipnotički ritmički model kao zaštitni znak kompozicije, kao i katarzičnu kulminaciju.

Pored toga, album Melek ugošćava čak nekoliko violinista! Etno-pop balada „Krilaˮ, koju nose čelo i klavir, je imala priliku da ugosti virtouza odličnog tona i promišljenih fraza – Daniela Lazara, domaćeg umetnika, već dugo blistavog na norveškoj muzičkoj sceni. Pored upliva u zabavne note Božo nas je, naposletku, častio i remiksom Žan-Mišel Žarove numere „Revolutionˮ. Duž čitave kompozicije je svoje poznavanje najrazličitijih muzičkih pravaca prostro jedan od najvećih virtuoza današnjice – Stefan Milenković.

„Polje makovaˮ prezentuje izvanredno uspelu saradnju autora sa makedonskim sastavom Ljubojna. Pesma vrlo koloraturnog i sadržajnog aranžmana nudi prvoklasnu fuziju glasova pevačice Vere Miloševske i rezidentnog pevača.

Ovo izdanje je poznavanjem magije tradicionalnih žičanih instrumenata vrlo oplemenio i profesor Darko Karajić, dok je ulogu harmonike u poslednjoj pesmi regularnog dela albuma Bane Vasić promišljeno formirao. „Gdje će ti dušaˮ, svedenog teksta i sva u uzdisajima, sadržeći energiju sevdaha, prodisala je uz adekvatnu pratnju.

Gost na albumu, kao pevač, jeste i sam producent albuma Marko Stojanović Luis („Sanjao samˮ). U saradnji sa inventivnim gitaristom i bas gitaristom, Aleksandrom Dragutinovićem, Marko potpisuje aranžman ove pesme, koju je svojim temperamentnim i ekspresivnim vokalnim kvalitetima poveo put crnačke muzike.

Zaključak je da je produhovljeni album Melek estetski ujednačeno (osim planskih upliva u druge žanrove), pažljivo osmišljavano i strpljivo kreirano izdanje. Izdanje kvalitetnih pesama, koje svojim tokom nosi postojanu poruku. Tematika tekstova i neodstupajući miomiris tradicionalnog su, u prvom navratu, zaduženi za to. Sledeći sloj su emocije, tj. dubina emotivnog kopa koji Božo Vrećo nosi i koji mu pruža kapacitet da podjednakim volumenom doživi i shvati mušku i žensku duševnu prizmu (razumevajući da obe strane nose različitu problematiku i poimanje sveta i ljubavi).

U ovom žanru, ovo je album retko viđene smelosti, širine i kombinatorike u odabiru (nevelikih) izvođačkih sastava. Čini se da svaka pesma sadrži autentičnu zvučnu boju, kombinujući suštinu etno zvuka sa klasičarskim instrumentarijumom.

Obavezno je reći da ogromne zasluge za kvalitet izdanja nose mnogobrojni umetnici najvišeg ranga, koji su ovde učestvovali, kao i inteligentno realizovana produkcija.

Melek za merak!