Rubrika: Uši pišu

Söndörgő : Nyolc 8 Nyolc

SNDRG Music, 2019

Kad tremolo zaiskri, u glavi se zavrti…

Autor: Julijana Baštić

Naslovna strana omota albuma „Nyolc 8 Nyolc”, grupe Söndörgő

Poznati ansambl iz Mađarske, Söndörgő (čita se: Šenderge), ove godine je objavio osmi album pod nazivom Nyolc 8 Nyolc (čita se: Njolc-njolc-njolc, u prevodu 8-8-8), na kom se nalazi osam instrumentalnih melodija.

Ansambl je više od dve decenije prisutan na world music sceni u Mađarskoj, a i šire. Od prvih nastupa i táncház-svirki, do danas, Söndörgő je prošao ogroman i zanimljiv put, što se, svakako, uočava u njihovom muzičkom izrazu. Međutim, zadržali su tamburašku zvučnu osnovnu, kao i ideju da se bave tradicionalnom muzikom Južnih Slovena. Njihov rad se zapravo oslanja na rad Ansambla Vujičić, uz čije zvuke su braća Eredič odrastali. Da pojasnim, u sastavu ansambla Söndörgő sviraju tri rođena brata – Aron (Áron Eredics), Benjamin (Benjamin Eredics) i Šalamon Eredič (Salamon), zatim njihov rođak David Eredič (Dávid) i prijatelj Atila Buzaš (Attila Buzás).

Petorica virtuoznih multiinstrumentalista sviraju oko dvadeset instrumenata koje kombinuju na najrazličitije moguće načine, vodeći se samo jednim pravilom – muzikom!

Söndörgő, Pannonica, 2017. Foto: Michal Szwerc

Često ih opisuju kao dva benda u jednom zbog upotrebe karakterističnog zvučnog dualizma: „tamburaški”, odnosno zvuk tamburaških instrumenata (prim, basprim, čelo, kontra, bas) i „makedonski”, koji podrazumeva zastupljenost duvačkih instrumenata (klarinet, saksofon, truba, horna, kaval, frula, pa čak i kineski aerofoni instrument hulusi), harmonike i perkusija (darabuka i tapan). Međutim, na najnovijem albumu, uz Petera Lakatoša (Péter Lakatos) koji se pojavljuje u tri kompozicije sa hornom i Vagnerovom tubom, kombinacije zastupljenih instrumenata prevazilaze ove okvire.

Inspiraciju za prve dve kompozicije na albumu pronašli su u delima Bele Bartoka – „Parsley Bride” je splet melodije srpskog plesa kukunješće i Bartokove kompozicije Igre iz Maramureša, dok je „Kind of Bela” spoj pesme „Pjevaj petle”, koju je Bartok snimio u Banatu 1912. godine, i četvrtog stava iz kompozitorove svite Rumunske igre. Ovde je posebno istaknut spoj zvuka trube sa sordinom i tamburaških instrumenata u tremolu.

U narednih šest kompozicija igraju se različitim tehnikama sviranja i nestandardnim kombinacijama instrumenata. Tako, u kompoziciji „Tines” dolazi do izražaja zvuk bugarskog kavala, uz taktove 7/8 i 9/8 (u pulsaciji 2,2,3,2,2,2,3), dok je klarinet dominantan u kompoziciji „Adardeli’s ladder”, koja obiluje zvucima turske tradicionalne muzike.

Söndörgő na „OFFestuˮ u Skoplju, 2019. Foto: Sašo Aluševski

Važno: slušanje osmog albuma ansambla Söndörgő utiče na upravljanje motornim vozilima a, takođe, ne preporučuje se ni prilikom kuvanja, zato što postoji velika mogućnost da vam ručak zagori.

Ovo uputstvo se posebno odnosi na kompoziciju „Riba”, u kojoj emotivno-energetski napon dolazi do najviših zvučnih granica negde oko 12-og minuta. Ali, ne brinite se, odsviraće još jednom temu i verovatno ćete osetiti da vam se vrti u glavi od kontrasta u dinamici i mešavine boja tamburaških instrumenata, limenih duvača, harmonike i tapana. Zbog toga predlažem da obavezno poslušate i narednu kompoziciju „Merakolo”. Da je posle „Ribe” bio kraj CD-a, ostala bih ošamućena, ali ovako, poznati motivi srpske i vlaške tradicionalne muzike, kombinovani da zvuče kao kolo, u kom se nadsviravaju primaš i frulaš, osvestili su me i učinili sposobnom da i dalje slušam Söndörgő.

Ne, oni ne proizvode samo muziku. Oni stvaraju slike i priče spajanjem zvučnih boja različitih instrumenata.

Tako se, na primer, u kompoziciji „Stani” prepliću dve atmosfere prikazane kroz smenu pesama „Stani Ibar vodo” i „Ej, čija frula ovim šorom svira”. U poslednjoj kompoziciji „Broad leaves”, kao da su motivima pesme „Široko je lišće” i reskim tremolom želeli da oslikaju širinu pogleda i misli u ravnici, gde se sve dešava „polagano” i „natenane”.

Söndörgő. Foto: The Orbital Strangers project

Iako u srži i dalje veran početnoj tamburaškoj osnovi, Söndörgő su u ovih osam instrumentalnih kompozicija prevazišli standardne zvučne postavke tamburaškog orkestra.

Zadržali su tradicionalan stil sviranja, ali su se oslobodili tipičnih uloga instrumenata u tamburaškom ansamblu. Otišli su dalje, ka istraživanju novih zvučnih mogućnosti ovih, naizgled, jednostavnih instrumenata.

Moderna produkcija, pristup obradama tradicionalnih melodija, koji je bliži savremenom shvatanju muzike, velika posvećenost dinamičkim nijansiranjima, kombinacija različitih instrumentalnih boja koje odudaraju od standardnih zvučnih postavki, kao i ujednačena tehnika sviranja, koja posebno dolazi do izražaja u izvođenju tremola na tamburaškim instrumentima – sve su ovo karakteristike numera sa albuma Nyolc 8 Nyolc ansambla Söndörgő, a značenje zagonetne treće osmice iz naziva albuma neka svako potraži u svojoj mašti.