„Rawdjenice” – koncept sirovog
Veoma užurban i uzbudljiv period za domaći ženski a cappella trio Rodjenice! Tokom septembra i oktobra imale su koncerte na tri značajna domaća festivala, objavile su spot Rawdjenice (26.09) i istoimeni album (4.10).
Izvor: Magazin Etnoumlje / Saopštenje za medije
Vokalni trio Rodjenice u nedelji za nama objavio je album Rawdjenice sa osam novih pesama. Svojim aktuelnim projektom oblikovanim oko koncepta sirovosti, Rawdjenice (eng. raw – sirov) odbijaju stege perfekcionizma i nastoje da promovišu novi pristup tradicionalnom muzičkom izvođenju, koji prevazilazi pojam tehničke savršenosti:
„U muzici 21.veka težnja ka muzičkom savršenstvu, pre svega u tehničkom smislu, dovela je do svojevrsnog paradoksa da muzika odlazi u potpunu krajnost i pretvara se u svoju suprotnost. Zato su sirov zvuk u kontrolisanim uslovima i iskren odnos sa slušaocem osnovne ideje koje stoje iza projekta Rawdjenice. Zvučna i produkcijska nesavršenost ima funkciju muzičkog narativa kojim želimo da ponudimo posebno muzičko iskustvo, kao i doživljaj samog prostoraˮ – objašnjava Mirjana Raić Tepić, jedna od tri Rodjenice.
Projektom Rawdjenice ukazuje se na to da je muzika živ fenomen, neodvojiva od izvedbenog konteksta. Muziku čini okruženje: slušaoci, šumovi, greške, kao i lični doživlјaji izvođača i publike. Album Rawdjenice je zato i snimlјen u sali Eđšeg – kulturne stanice, u Novom Sadu, sa uređajem ZoomH4n, tokom probe u decembru 2020. godine.
Materijal nakon snimanja nije dodatno obrađivan, čime se prenosi autentično iskustvo „sa terenaˮ, a album „Rawdjeniceˮ postaje živi muzej koji izlaže muziku prošlosti.
I najavu albuma Rodjenice su pretvorile u svojevrsnu muzejsku postavku, preispitujući na taj način ulogu tradicionalne muzike u prostoru između muzejskog artefakta i koncertnog prostora. Spot za novi album snimljen je u Parku skulptura Muzeja Jugoslavije – simbolu kulturnog prostora na kom su nastajale pesme koje izvode, kao i kod spomenika Sloboda na Iriškom vencu, na Fruškoj Gori.
U spotu se Rodjenice stapaju sa muzejskim skulpturama, čime ih na određeni način i revitalizuju, što čine i sa svojom muzikom.
Repertoar novog albuma – koji je publici dostupan u elektronskom formatu putem platformi Bandcamp, zatim i Deezer, Spotify, Tidal – s jedne strane je biran prema ličnim afinitetima izvođačica, dok je, s druge strane, biran tako da ponudi raznovrstnost i specifičnost vokalnog muzičkog izraza, koji su vrlo karakteristični za prostor koji Rodjenice opevaju. U ovom slučaju, to su pesme iz Srbije, Hrvatske i Bosne i Hercegovine.
Publika je do sada imala prilike da čuje neke od pesama sa novog albuma na tri festivalska koncerta koje su Rodjenice održale u septembru. Najpre u Novom Sadu, gde su nastupile kao jedan od izabranih projekata u okviru četvrtog Kaleidoskopa kulture, u dvorani Eđšeg – kulturne stanice. Potom su Rodjenice otvorile deveto izdanja World Music festivala Todo Mundo u Beogradu, a poslednji promotivni koncert za novi album održan je u okviru festivala Ethno.com u svečanoj dvorani Kulturnog centra Pančeva.
A cappella sastav Rodjenice nastao je 2009. godine sa ciljem da kroz praksu istražuje vokalne tehnike karakteristične za tradicionalno pevanje na prostoru bivše Jugoslavije, da bi tokom godina rada i usavršavanja ova grupa postala prepoznatljiva po umetničkom pristupu i osavremenjivanju specifične muzičke forme tradicionalnih seoskih pesama. Naziv Rodjenice (Rođenice) referiše na formu trija, kao i na značenje koje žene – rođenice (suđaje) imaju u slovenskoj mitologiji. One predstavljaju natprirodna ženska bića koja određuju sudbinu tek rođenom detetu.
Tri Rodjenice su Mirjana Raić Tepić, Кatarina Petrić i Irena Đorđević.
. . .