VESTI   NAJAVE   O NAMA   BANDS & ARTISTS   VODIČ/GUIDE [pdf]   MAGAZIN ETNOUMLJE   EDUKACIJA   PROJEKTI   RETNIK FESTIVAL

WORLD MUSIC SAMIT   WMAS RECORDS & DISTRIBUTION   SWM INTERNET POTKAST RADIO   ARHIV SRPSKE WORLD MUSIC

FESTIVALI    RECENZIJE   INTERVJUI   ISTORIJA [pdf]    NAGRADA    NEWSLETTER    FREE DOWNLOAD    LINKOVI    CONTACT    ENGLISH    YOUTUBE    FACEBOOK

Aktuelni projekti

REGISTRACIJA SRPSKIH WORLD MUSIC SASTAVA I UMETNIKA (Preuzmite formular za registraciju)
Registracija je od izuzetne važnosti i u korist je World Music stvaralaca u Srbiji. Registracija podrazumeva prijavljivanje određenih podataka o sastavu odnosno umetniku. Ovi podaci se dalje prosleđuju u Centralnu bazu podataka koja je dostupna svim interesentima za srpsko World Music stvaralaštvo. Registracija i Centralna baza podataka se uređuju po principima organizacije World Music Denmark. Ciljevi registracije su brojni: Sagledavanje opšte situacije World Music scene u Srbiji, Centralna baza na Internetu, pružanje neophodne pomoći stvaraocima i dr. Više>>

WMAS RECORDS
Diskografska kuća WMAS Records osnovana je 2007. godine (etiketa „World music asocijacije Srbije”) sa ciljem da promoviše world music izdanja iz Srbije. Osnivač etikete je Oliver Đorđević. Izdanja WMAS Records-a se objavljuju uz magazin „Etnoumlje” i zasebno. Sva izdanja su u potpunosti neprofitna i namenjena su prevashodno za promotivne svrhe. Sekundarni cilj postojanja etikete je sačuvati trag u vremenu za generacije koje dolaze, i objaviti snimke koji inače nikada ne bi bili objavljeni, a to zavređuju. Pojedina izdanja mogu se preuzeti na portalu SWM Internet radija u formi potkasta. WMAS Records objavljuje male tiraže najrazličitijih snimaka - od studijskih, preko koncertnih, do demo snimaka.  Više>>

ARHIV (FONOTEKA) SRPSKE WORLD MUSIC
World Music Asocijacija Srbije osniva Arhivu (Fonoteku) celokupnog World Music stvaralaštva u Srbiji po ugledu na slične fonoteke u drugim državama. Sa nadom da ćete nas podržati u našim naporima da sačuvamo za budućnost audio i video zapise srpskog World Music stvaralaštva, pozivamo sve World Music sastave u Srbiji da nam dostave sva svoja izdanja. Više>>

gramofon.jpg
POMOZITE U SAKUPLJANJU
PODATAKA ZA
WORLD MUSIC
ARHIV


Osmi World Music samit održan je 26. VIII 2017. u okviru festivala Todo Mundo u Beogradu


Osmi World Music samit je 2017. godine održan u okviru festivala Todo Mundo, kada je u subotu, 26. avgusta u Tašmajdanskom parku, niškom džez kontrabasisti, kompozitoru i aranžeru Nenadu Vasiliću uručena nagrada „Vojin Mališa Draškoci”. Nakon uručenja nagrade, Nenad Vasilić je nastupio sa svojim triom, a pre uručenja, o novom, 31. broju magazina „Etnoumlje”, sa Vasilićem kao „Temom broja”, govorila je urednica Marija Vitas. Koncert je bio odlično posećen. Organizaciju koncerta i dodelu nagrade podržali su Erste banka a.d. Novi Sad i Austrijski kulturni forum.


Fotografije sa osmog World Music Samita 2017. u okviru treće večeri festivala Todo Mundo
Foto: Anđela Petrovski
todo_mundo_2017_5.jpg
Dodela statuete
„Vojin Маliša Draškoci”
todo_mundo_2017_3.jpg
Dodela povelje
„Vojin Маliša Draškoci”
todo_mundo_2017_4.jpg
Nenad Vasilić
todo_mundo_2017_2.jpg
Nastup trija
Nenada Vasilića
todo_mundo_2017.jpg
Koncert je bio odlično
posećen
todo_mundo_2017_6.jpg
Trio
Nenada Vasilića


Sedmi World Music samit održan je 22. XII 2016. u KC Rex u Beogradu


U četvrtak, 22. decembra u Kulturnom centru Rex u Beogradu, održan je sedmi World Music samit u organizaciji World Music asocijacije Srbije (WMAS). U okviru programa, koncert je održao sastav istaknutog kompozitora, kontrabasiste i harmonikaša Vladimira Nikića, kome je i dodeljena nagrada „Vojin Mališa Draškoci”. Nagradu su ustanovili WMAS i porodica Draškoci sa idejom da podržava muzičko stvaralaštvo nadahnuto tradicionalnom muzikom i oživljava sećanje na profesora, kompozitora i kontrabasistu Mališu Draškocija (1945-2000). Nagrada je uručena pre početka koncerta, kada je i predstavljen novi album Vladimira Nikića „Vlati” u izdanju WMAS Recordsa i promovisan 30. broj magazina „Etnoumlje”. Organizaciju koncerta podržala je Erste Banka.

Fotografije sa sedmog World Music Samita 2016.
Foto: Danko Strahinić
world_music_samit_2016_1.jpg
Dodela nagrade
„Vojin Маliša Draškoci”
world_music_samit_2016_2.jpg
Nastup kvarteta
Vladimira Nikića
world_music_samit_2016_3.jpg
Nastup kvarteta
Vladimira Nikića
world_music_samit_2016_4.jpg
Vladimir Nikić
world_music_samit_2016_5.jpg
Vladimir Nikić
world_music_samit_2016_6.jpg
Vladimir Nikić


Koncert „Sinteze-sećanje na Mališu” u okviru 6. World Music samita, održan je u Domu omladine Beograda, 23. decembra 2015.


vojin_draskoci.jpgU sredu, 23. decembra, u Domu omladine Beograda – sala „Amerikana”, održano je multimedijalno veče pod nazivom „Sinteze - sećanje na Mališu”, posvećeno 70-godišnjici od rođenja Vojina Mališe Draškocija uz učešće petnaestak eminentnih muzičara, uključujući i Vlatka Stefanovskog, Vasila Hadžimanova i druge muzičare, Mališine saradnike i poklonike. Koncert je održan u okviru tradicionalne manifestacije „World Music samit” koji od 2010. godine organizuje World Music asocijacija Srbije.
Vojin Mališa Draškoci (Beograd, 1945 – 2000) bio je džez muzičar, kontrabasista, kompozitor, aranžer, muzički pedagog, član Beogradske filharmonije... Njegov rad kretao se u pravcu obogaćivanja džez muzike folklornim obrascima sa ovih prostora. Sarađivao je sa brojnim muzičarima, a izdvaja se dugogodišnja saradnja sa Lalom Kovačevim.
Veče „Sinteze - sećanje na Mališu” bilo je osmišljeno tako da je okosnicu muzičkog programa predvodio sastav „Serbian Jazz, Bre” sa kompozitorom i pijanistom Aleksandrom Jovanovićem-Šljukom. Tokom koncerta ovom sastavu priključili su se naši renomirani džez i drugi muzičari koji su izvodili Mališine kompozicije i kompozicije posvećene ovom umetniku. Namera nam  bila je da koncertom oživimo sećanje na Mališu i ukažemo na značaj i potrebu negovanja oblika koji na pravi način tretiraju tradicionalnu muziku i okupimo njegove saradnike, učenike i poklonike. Umetnički fotograf Ivan Grlić obogatio je dešavanje prigodnim video projekcijama sa segmentima iz Mališinog života.

baner_world_music_samit_2015.jpg

Pre koncerta dodeljena je nagrada „Povelja sa statuetom Vojin Mališa Draškoci” i otvorena izložba u holu ispred „Amerikane” sa 30-tak fotografija iz ciklusa MUSIC BRE! Ivana Grlića. Takođe, predstavljen je novi broj magazina „Etnoumlje” sa kompakt diskom koji su posvećeni 25-godišnjici umetničkog rada Vasila Hadžimanova.

Fotografije sa 6. World Music samita 2015.
Koncert „Sinteze - sećanje na Mališu”
Foto: Ivana Čutura i Predrag Todorović
1sinteze-2015-2.jpg
Predstavljanje magazina
„Etnoumlje”
2sinteze_2015_foto_predrag_todorovic3.jpg
Jelica Draškoci, kći
Mališe Draškocija, uručuje
povelju
3sinteze_2015_foto_predrag_todorovic1.jpg
Vlatko Stefanovski - dobitnik
nagrade „Povelja sa
statuetom Mališa Draškoci”
4sinteze_2015_foto_predrag_todorovic2.jpg
Sala „Amerikana” bila je
dobro posećena
5sinteze-2015-5-foto-ivana-cutura.jpg
Vlatko Stefanovski - dobitnik
nagrade „Povelja sa
statuetom Mališa Draškoci”
6sinteze-2015-6-foto-ivana-cutura.jpg
Vlatko Stefanovski - dobitnik
nagrade „Povelja sa
statuetom Mališa Draškoci”
7sinteze-2015-3-foto-ivana-cutura.jpg
Vlatko Stefanovski - dobitnik
nagrade „Povelja sa
statuetom Mališa Draškoci”
8sinteze-2015-1-foto-ivana-cutura.jpg
Serbian Jazz bre band
9sinteze-2015-8-foto-ivana-cutura.jpg
Papa Nik
10sinteze-2015-9-foto-ivana-cutura.jpg
Vladimir Nikić

11sinteze-2015-10-foto-ivana-cutura.jpg
Maks Kočetov
12sinteze-2015-11-foto-ivana-cutura.jpg
Vasil Hadžimanov
13sinteze-2015-15-foto-ivana-cutura.jpg
Ivan Grlić
14sinteze-2015-3.jpg
Vlatko Stefanovski daje
intervju za TV N1
15sinteze-2015-1.jpg
U holu je bila postavljena
izložba Ivana Grlića 


23. i 24. decembra 2014. u Klubu Doma omladine Beograda održan je 5. World Music samit


U utorak, 23. decembra i sredu, 24. decembra u Klubu Doma omladine Beograda održan je peti World Music samit u organizaciji World Music asocijacije Srbije.
23. decembra uspešno je održan koncert sastava Institute povodom značajne godišnjice. Ova kultna beogradska grupa proslavila je 40 godina umetničke muzičke alhemije, koncertom u formi klupskog nastupa sa učešćem preko 20 muzičara koji će se smenjivati na sceni i promocijom desetostrukog CD izdanja, koje predstavlja pregled njihovog ogromnog opusa. Muzika Instituta je kompleksna organska mešavina koja uglavnom nastaje improvizacijom na licu mesta.
24. decembra koncert je održao Vasil Hadžimanov i njegovi prijatelji povodom dodele nagrade „Vojin Mališa Draškoci”. Naime, ove godine, ova world music nagrada koju dodeljuje World Music asocijacija Srbije i porodica Draškoci pripala je kompozitoru i pijanisti Vasilu Hadžimanovu. Nagrada je uručena pre početka koncerta kada je i promovisan i novi, 26. broj world music magazina „Etnoumlje”.

Fotografije sa petog World music samita, Klub Doma omladine Beograda, 23. i 24. XII 2014.
Foto: El Gvojos i Oliver Đorđević
world_music_samit_2014_1.jpg
Pored štanda World Music
asocijacije Srbije
world_music_samit_2014_2.jpg
Najava koncerta
grupe Institute
world_music_samit_2014_3.jpg
Najava koncerta
grupe Institute
world_music_samit_2014_4.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_5.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_6.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_7.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_8.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_10.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_11.jpg
Peti World Music samit,
prvo veče
world_music_samit_2014_15.jpg
Svetlana Pavlović
Džindo
world_music_samit_2014_12.jpg
Nastup grupe Institute
world_music_samit_2014_16.jpg
Promocija magazina
Etnoumlje
world_music_samit_2014_18.jpg
Promocija magazina
Etnoumlje
world_music_samit_2014_17.jpg
Promocija magazina
Etnoumlje
world_music_samit_2014_19.jpg
Dodela nagrade „Vojin
Mališa Draškoci” Vasilu
Hadžimanovu
world_music_samit_2014_20.jpg
Dodela nagrade „Vojin
Mališa Draškoci” Vasilu
Hadžimanovu
world_music_samit_2014_21.jpg
Dodela nagrade „Vojin
Mališa Draškoci” Vasilu
Hadžimanovu - statuetu
uručuje Julije Ivan Draškoci
world_music_samit_2014_22.jpg
Nastup Vasila Hadžmanova i
prijatelja (Jasna Jovićević,
Filip Krumes, Pera Krstajić i
Peđa Milutinović)
world_music_samit_2014_28.jpg
Dodela nagrade „Vojin
Mališa Draškoci” Vasilu
Hadžimanovu - povelju
uručuje Svetlana Pavlović
Džindo
world_music_samit_2014_24.jpg
Nastup Vasila Hadžmanova i
prijatelja (Jasna Jovićević,
Filip Krumes, Pera Krstajić i
Peđa Milutinović)
world_music_samit_2014_30.jpg
Dobitnik nagrade „Vojin
Mališa Draškoci” Vasil
Hadžimanov
statueta_vojin_malisa_draskoci_2014.jpg
Statueta „Vojin
Mališa Draškoci”
world_music_samit_2014_27.jpg
Dobitnik nagrade „Vojin
Mališa Draškoci” Vasil
Hadžimanov i predsednik
UO WMAS Oliver Đorđević


Četvrti World Music samit, Dom omladine Beograda, Amerikana, 16. X 2013.


Četvrti World Music Samit, koji je organizovala World Music asocijacija Srbije, održan je u Domu omladine Beograda, u sali Amerikana, u sredu, 16. oktobra 2013. godine.
Samit je počeo jednočasovnom radionicom na temu „World Music as a tool in removing borders” koja je proizvod saradnje dve partnerske organizacije: Tutti Srbija i World Music asocijacije Srbije. O značaju i rezultatima susreta muzičara iz različitih zemalja sveta, o svetskoj muzici kao fenomenu sa osvrtom na aktuelnu world music scenu, kao i o svojim iskustvima u radu na seminarima svetske muzike u Norveškoj, Palestini i Jugoistočnoj Evropi, govorio je harmonikaš i kompozitor Jovan Pavlović. 
U okviru glavnog programa Samita održane su promocije i koncerti. World Music asocijacija Srbije je promovisala četiri audio izdanja (objavljena pod etiketom „WMAS Records”) a zatim su u koncertnom delu Samita nastupili sastavi Lepi Jova, Moraitika, Vladimira Nikić Trio i Svetlana Spajić. Na Samitu je po prvi put biti dodeljena nagrada „Vojin Mališa Draškoci“, violinisti i kompozitoru Filipu Krumesu. Posle koncertnog dela nastupio je DJ Gatasew Tadesse.


Fotografije sa četvrtog World music samita, Beograd, 16. oktobar 2013.
Fotografije: Tomislav Jović, Branko Isaković, El Gvojos, Ivan Grlić
world_music_samit_2013.jpg
Početak
radionica.jpg
Radionica
„World Music as a tool in removing borders”
radionica_jovan_pavlovic.jpg
Jovan Pavlović
promocija_world_music_samit_2013.jpg
Promocija četiri izdanja WMAS Records-a
svetlana_spajic_world_music_samit_2013.jpg
Pjevačka družina Svetlane Spajić
bojana_nikolic_world_music_samit_2013.jpg
Bojana Nikolić i polaznice njene škole pevanja
dodela_nagrade_world_music_samit_2013.jpg
Uručenje nagrade Filipu Krumesu
filip_krumes_nagrada.jpg
Uručenje nagrade Filipu Krumesu
filip_krumes_band_world_music_samit_2013.jpg
Nastup benda Filipa Krumesa
vladimir_nikic_kvartet_world_music_samit_2013.jpg
Nastup kvarteta Vladimira Nikića
lepi_jova_world_music_samit_2013.jpg
Nastup sastava „Lepi Jova”
moraitika_world_music_samit_2013.jpg
Sastav „Moraitika”


TREĆI WORLD MUSIC SAMIT, Etnografski muzej, Beograd, 18. oktobar 2012. Obeležavanje tridesetogodišnjice od začetka world music u Srbiji

poster_serbian_world_music_all_stars_orch.jpg
Poster: Serbian World Music All Stars Orchestra
www.worldmusic.org.rs © World music asocijacija Srbije
Poster je objavljen uz specijalno izdanje magazina „Etnoumlje”: „World music u Srbiji: Prvih 30 godina”
Crtež: Ognjen Stevanović
Izbor muzičara: Oliver Đorđević
PREUZMITE POSTER U VISOKOJ REZOLUCIJI ZA ŠTAMPU U PSD FORMATU >>


Nevladina organizacija World Music asocijacija Srbije priredila je povodom obeležavanja 30 godina od začetka ovog pravca u našoj zemlji sinoć u atrijumu Etnografskog muzeja u Beogradu tribinu na kojoj je promovisan specijalan četvorobroj časopisa Etnoumlje, to jest, luksuzno opremljena publikacija na 350 strana (cena 1500 dinara) koja je izašla zahvaljujući Fondaciji za otvoreno društvo.

Urednik časopisa Oliver Đorđević naveo je da se 1982. smatra početkom world musica u Srbiji iz tri razloga. Te godine je objavljen album nedavno preminulog Lale Kovačeva Balkan Impressions koji je „na organski način fuzionisao folk i džez“, zatim, osnovan je sastav Ritual nova koji je „još organskije pristupio tretmanu folklora“, kao i ženska pevačka grupa Paganke. Datum (18. oktobar), takođe, nije slučajno izabran – na taj dan je, pre 60 godina, rođen džez muzičar i kompozitor Miloš Petrović, koji je preminuo u novembru 2010.

Na tribini su govorili poznati džez umetnik Miša Blam, zatim Boris Kovač, koji je najzaslužniji za formiranje sastava Ritual Nova, frontmen i jedan od osnivača Del Arno Benda Jovan Matić, Julija Mandić-Dželebdžić u ime Paganki, Milorad Stojanović-Dača (izdavačka kuća Vertical Jazz) i dr Jelena Jovanović kao predstavnica još jedne ženske vokalne grupe, Moba, a u publici su, između ostalih, bila braća Teofilović, članovi grupe Orthodox Celts, kavalista Miloš Nikolić...

Publikacija sadrži i CD izdanje albuma Trija Jazzy (Miloš Petrović, Miša Blam, Nenad Jelić) Istoriija Vizantije koje služi samo u promotivne svrhe, što je bio zgodan šlagvort za početak priče Miši Blamu: „To je prva privatna kaseta koja je iz mog ludačkog mozga izašla u vreme kada ništa privatno nije postojalo. Napravio sam koncert u Domu omladine i mi smo tamo podelili te kasete, komada 100“, podsetio se i zatim nastavio: „Sve muzike su se slile u jednu veliku reku, world music, i to je dobro. Indijski instrumenti, pa turski defovi, zurle, pa sve do ovih raznih Eskima – lepo je kad se to spoji i napravi pitka, dobra muzika“. Ubrzo je zaključio: „Balkan nije samo beli luk koji smrdi iz usta, ni smrdljive noge i kiseo kupus iz solitera. Balkan je nešto što pripada planetarnoj kulturi“.

Boris Kovač je istakao da je tradicionalni background nešto bez čega je „svako stvaralaštvo lebdenje u praznom prostoru i to ne traje 30 ili 50 godina, već otkada je kulture. Bez jakog korena nema visokog stabla i dugačkih grana“. Nastavio je osvrtom na worldmusic: „To je, kao žanr, bio planetarni fenomen, jedan od najzanimljivijih kulturnih trendova koji su se pojavili u poslednjih pedesetak godina. Kao što je sve, međutim, podložno tržišnoj manipulaciji, tako se i worldmusic, nažalost, sve više pretvara u granu muzičke industrije gde pravi razlozi zašto je taj pravac bio tako značajan i vitalan, počinju da blede“.

Kovač se, zatim, vratio na početak osamdesetih pričajući o osnivanju Ritual Nove sa Stevanom Kovačem Tikmajerom, poteškoćama koje su avangardni umetnici imali tada sa tradicionalnim, inovacijama nesklonim džezerima, o „improvizaciji kao ključu svake muzičke kreacije“ i o tradiciji koju gleda „kroz prozor“, tj. u svetskim okvirima.

Julija Mandić Dželebdžić je podsetila na istorijat Paganki, poteškoće sa kojima se četvoročlana ženska grupa suočavala („gađali su nas paradajzom radnici koji su jedva čekali Zoricu Brunclik“), saradnju sa Lalom Kovačevim, ali i Del Arno Bendom i naglasila: „Paganke su i dan danas bez CD-a, hoću da pukne bruka!“. Dr Jelena Jovanović je, u ime grupe Moba, koja je od 1993. krenula istim putem, pričala o traženju identitetske razlike, specifičnom za devedesete“, napomenuvši da je kroz Mobu, od tada, prošlo 13 devojaka i da je iza njih pet audio izdanja.

Milorad Stojanović Dača se, u kratkom obraćanju, prisetio vremena kada je napravio „Drugi novi klub“ u SKC-u i, zatim, stvaranja Vertical Jazza devedesetih, a Jovan Matić, „ko-osnivač“ Del Arno Benda, na početku svog izlaganja je istakao da je zajednički, za sve okupljene, „sindrom fiks ideje“. 

Brat i ja smo, polovinom osamdesetih, pokušali da zamislimo projekat - A sada beli čovek svira muziku koju sviraju crnci, i to je tada bilo mnogo tačnije nego što je danas, toliko tačno da su nas tada svi ubeđivali da belac ne može to da odsvira. Ako smo ikakvu ulogu odigrali, a verujem da bar malu jesmo, jer smo doneli jedan pravac koji je, makar svojim najmanjim delom vezan za etno muziku, onda je super. Presrećni smo što smo uspeli u prethodnih 25 godina, ne samo da afirmišemo rege, to moraju da priznaju čak i oni koji me najmanje vole, već i da iza sebe ostavimo čitavu generaciju ljudi koji se bave ovom muzikom. Rege grupe i soundsistemi danas postoje u čitavoj bivšoj Jugoslaviji, a najviše u Srbiji, što nam je, zaista, na radost. Jedini u Evropi imamo spomenik Bobu Marleyju, imamo i konzulat Jamajke u Beogradu – sve je to '86. delovalo kao potpuno nemoguće“.

Dok se grupa Moba spremala da muzički oboji veče, „guru“ celog projekta, Oliver Đorđević, zadovoljno je sumirao utiske za Popboks: „Veoma su pozitivni, drago mi je da je došlo mnogo ljudi iz različitih branši. Sve ovo se, inače, dešava u okviru svetskog World Music samita, koji se održava već treću godinu. Naša je želja da okupimo sve – od muzičara do muzikologa, da se razmenjuju mišljenja, iskustva... Takođe mi je veoma bitno da dolaze izdavači, direktori studija... Želimo da pomognemo umetnicima da ostvare svoje ideje i da ih povezujemo. Direktor jedne velike firme se, recimo, uključio u celu priču, stvari se kreću u dobrom pravcu“.

Milan Ćunković, Popboks
www.popboks.com


Preuzmite emisiju „Randevu s muzikom” koja je posvećena trećem World music samitu koji je održan 18. oktobra 2012. u Etnografskom muzeju.


Emisija „Randevu s muzikom”, emitovana je 19. oktobra 2012. godine na Radiju Novi Sad i posvećena je Trećem World music samitu.
Link za preuzimanje:

www.mediafire.com/download.php?4s0qgbxqll6i1qb


Fotografije sa trećeg World music samita, Beograd, 18. oktobar 2012.
Foto: Tomislav Jović
polazak_mala.jpg pripreme_1_mala.jpg etnomuzikoloskinje_mala.jpg
aca_seltik_mala.jpg interesovanje_mala.jpg mlada_publika_mala.jpg
pogled_mala.jpg interesovanje_1_mala.jpg publika_22_mala.jpg
publika_44_mala.jpg prikrajak_mala.jpg teofilovici_mala.jpg
govornici_mala.jpg govori_misa_blam_mala.jpg govori_boris_kovac_mala.jpg
govori_jovan_matic_mala.jpg govori_julija_madic_mala.jpg govori_milorad_stojakovic_daca_mala.jpg
govori_jelena_jovanovic_mala.jpg govori_selena_rakocevic_mala.jpg govori_marija_vitas_mala.jpg
nastup_mobe_mala.jpg paganke_jendje_mala.jpg institute_mala.jpg
institute_nastupa_mala.jpg galerija_mala.jpg dogovor_mala.jpg
kustos_sasa_sreckovic_oliver_mala.jpg radio_novi_sad_mala.jpg misa_blam_oliver_mala.jpg
ilija_joga_mala.jpg jovan_daca_mala.jpg oliver_djordjevic_mala.jpg

plakat_treci_world_music_samit.jpg

DRUGI SRPSKI WORLD MUSIC SAMIT, Etnografski muzej, Beograd, 30. april 2011.

world_music_samit_logo.jpg

Jednom godišnje, „World music asocijacija Srbije” organizuje  „World music samit”  sa ciljem da se okupe svi interesenti za „world music” u Srbiji - umetnici, muzikolozi, promoteri i ostali, razmene iskustva i razgovaraju o problemima i budućem delovanju.

Музички жанр који је настао као збирна одредница за најразличитије музичке облике из разних крајева света, ворлд мјузик („world music“), већ неколико деценија има своје репрезенте и поштоваоце у Србији. Премда се на овом простору срећу његови различити облици појавности, од настојања за ревитализацијом фолклорне музике, до нових музичких израза базираних на колажирању музичких узорака из других егзотизованих крајева, овај жанр тек од скора привлачи пажњу шире публике. Значајну подршку у популаризовању те музике, умрежавању интересената и објављивању снимака већ неколико година даје јагодинска „World music“ асоцијација Србије којом управља Оливер Ђорђевић. Једна од најважнијих активности ове асоцијације јесте издавање часописа „Етноумље“, где се објављују интервјуи, прикази концерата и снимака актуелних музичара, али и теоријски текстови који су повезани са овом тематиком. Уопште, у раду овог удружења могу се приметити два главна усмерења: помагање извођаштва и праћење теоријских токова који могу бити пријемчиви широј публици. У 2007. години, када је часопис почео да излази, око ове организације је био окупљен мали број људи, но временом се тај круг проширио на многе извођаче и слушаоце ове музике, али и етномузикологе. Осим што се ово оснажење одразило на квалитет часописа, јавила се потреба за окупљањем свих заинтересованих ради упознавања и дискутовања, па је 2010. одржан Први ворлд мјузик самит на коме је разматрана стратегија за даљи развој ворлд мјузика и рада ове асоцијације. Понукани успехом првог сусрета и са жељом да наставе разговор о проблемима ворлд мјузика и подстакну размену искустава, организатори су 30. априла 2011. године уприличили Други ворлд мјузик самит у београдском Етнографском музеју.

Иако аудиторијум није био велик, говорници су имали веома надахнута излагања која су касније прерасла у интересантну дебату. На самом почетку, Ђорђевић је представио резултате асоцијације, међу којима треба посебно издвојити почетак рада „Serbian World Music“ Интернет радија. Након тога, дата је реч позваним говорницима, џез музичарима Миливоју Марковићу (кларинет и саксофон) и Ненаду Јелићу (перкусије). Њихови говори били су посвећени недавно преминулом Милошу Петровићу, уваженом композитору и чембалисти, који је имао изузетно битну улогу у развоју овдашње ворлд мјузик сцене, а такође је учествовао и у раду асоцијације. Прво је Марковић поделио са присутнима своја сећања на Милоша Петровића и заједнички рад у етно-џез групи „М&Р South Quartet“, посебно истичући Петровићеву покретачку енергију и ширину у музичком стварању. Затим је Ненад Јелић, који је у фри-џез групи „Interaction“ сарађивао са Петровићем, означио овог уметника као главног иноватора и заговорника употребе фолклорне музике у бенду, при чему се истицала његова усмереност на византијско наслеђе. Јелић је такође свирао у бенду Лале Ковачева, заједно са Петровићем и другим српским, али и немачким музичарима. Расположен за разговор, испричао је неколико анегдота из те сарадње, а Ђорђевић је најавио интервју са њим у следећем броју „Етноумља“. Марковић и Јелић су нагласили да је музицирање њихових група (активних током деведесетих година прошлог века) било импровизаторско и инспирисано датим тренутком, као и да је њихово коришћење фолклорне музике егзистирало на темељима џез музике, и што је најважније – да је њихова музика била фузија различитих музика.

После овог дела посвећеном успоменама на Петровића, заменица уредника, етномузиколог Марија Витас, представила је последња два двоброја „Етноумља“. Број 13/14 је посвећен певачици Светлани Спајић, број 15/16 групи „Институт“, а у оба издања постоје прикази занимљивих ворлд мјузик догађаја и издања. Осим уобичајених превода научних радова о ворлд мјузику, „Етноумље“ у последњим бројевима објављује радове студената етномузикологије, што свакако представља добру сарадњу између будућих стручњака и конзумената ворлд мјузика.

Витасова је на крају свог саопштења представила списак музичких жанрова који представљају део назива различитих феномена под окриљем одреднице ворлд мјузик. Ово је подстакло даљу дискусију о значењу тог појма у Србији, али и уопште, при чему је главни разлог раздора представљало тумачење овог појма у ужем и ширем смислу. Наиме, Јелића је проблематични термин асоцирао на издвојене музичке културе у свету, што се коси са његовим стваралачким приступом, те се залагао за употребу термина „фјужн“ („fusion“). Тај став је аргументовао и чињеницом да је музика жива материја и да је променљивост у њеној бити, негативно се осврћући на музику базираној на фолклору. Са друге стране, у дискусију су се укључиле етно-певачица Симонида Станковић и етномузиколог Јелена Јовановић заступајући мишљење да је неконтаминирану традиционалну фолклорну музику могуће пронаћи и изводити, те да је то један од многих феномена који потпадају под широку одредницу каква је ворлд мјузик. Расправа која је овде покренута у корену има идеолошки сукоб између две тенденције, које се на овом месту називају „етно музика“ и „ворлд мјузик“, али се обе глобално налазе под истим именом: може се уопштено рећи да је етно музика форма заснована на традиционалном фолклору једне етничке групе, а да је ворлд мјузик популарна, џез или класична музика са упливима фолклорне музике или њених симулакрума и да јој је иманентна мултикултуралност. Разлике између ових токова нису стриктне и њихови односи су веома комплексни, што представља занимљиву тему за разматрање у посебној студији.

У другом делу самита представиле су се музичке групе „Мораитика“ из Новог Сада и „Инситут“ из Београда. „Мораитика“ изводи инструменталну амбијенталну музику, при чему као своју препознатљивост издваја певање на непостојећем језику. Нажалост, мора се констатовати да у основи овог концепта није третман гласа као инструмента или носиоца одређене атмосфере, већ немогућност прилагођавања језичке семантике музичком изражавању. Чини се да би, у светлу претходне полемике, добро било звучно демонстрирати разлике између приступа и да су се на овом месту нашли музичари традиционалистичке оријентације. Након „Мораитике“ наступила је група „Институт“ која постоји готово четрдесет година и у којој су деловали разни музичари. Њихово музицирање је увек готово потпуно импровизовано, а веза са ворлд мјузиком огледа се у коришћењу инструмената различитих народа (већином из Африке и са Далеког Истока), као и маскирању по узору на исте, што све чине ради додатне егзотизације наступа.

Допринос Другог ворлд мјузик самита је несумњиво велик, нарочито ако се има у виду да је реч о једином скупу тог типа у Србији. Такође, приметно је да се осим редовних интересената појављују и нови, чиме ова манифестација претендује на устаљивање, а можда чак и чешће одржавање. Свакако је корисно разматрање сличних проблема из стручно и идеолошки различитих аспеката, као што је информативно чути ворлд мјузик уметнике који долазе са различитим праксама, тако да са пажњом очекујемо следећи скуп.

Марија Думнић, Музиколошки институт САНУ 

Fotografije sa drugog World music samita, Beograd, 30. april 2011.
Foto: Tomislav Jović
world_music_samit_2011_polazak_m.jpg world_music_samit_2011_ispred_etnografskog_m.jpg world_music_samit_2011_1_m.jpg
world_music_samit_2011_etnomuzikolozi_m.jpg world_music_samit_2011_podela_magazina_m.jpg world_music_samit_2011_tribina_m.jpg
world_music_samit_2011_tribina_2_m.jpg world_music_samit_2011_papa_nik_m.jpg world_music_samit_2011_intermeco_m.jpg
world_music_samit_2011_moraitika_m.jpg world_music_samit_2011_institut_m.jpg world_music_samit_2011_institut_svi_m.jpg
world_music_samit_2011_bilja_oliver_nenad_m.jpg world_music_samit_2011_publika_m.jpg world_music_samit_2011_marija_vitas_m.jpg


PRVI SRPSKI WORLD MUSIC SAMIT, Etnografski muzej Beograd, 30. april 2010.


world_music_samit_2010_logo.jpg
Udruženje „World music asocijacija Srbije”, po prvi put, 30. aprila 2010. godine, organizovalo je okupljanje interesenata za world music u Srbiji. Na Prvom world music samitu u Etnografskom muzeju u Beogradu, uz prisustvo pedesetak muzičara, muzikologa, promotera i poklonika „muzike sveta”, predsednik UO asocijacije i gl. urednik magazina „Etnoumlje”, Oliver Đorđević, kazao je da je prioritet udruženja da ono dobije status reprezentativnog udruženja, što će omogućiti sufinansiranje projekata od strane Ministarstva kulture. Kao glavni cilj udruženja, Đorđević je izdvojio afirmisanje muzičkog pravca „world music” u Srbiji i predstavljanje domaćih izvođača u svetu. On je rekao da je u pripremi i pokretanje Srpskog world music (SWM) internet radija za koji je obezbeđena oprema. Među prioritetima su i partnerstvo sa studiom „Kachara” sa ciljem da se muzičarima omogući da pod povoljnim uslovima snimaju svoja izdanja, zatim ustanovljenje „World music nagrade” i nastavak edicije audio izdanja pod nazivom „World music from Serbia”.

Predstavnici udruženja – prof. Miloš Petrović (kompozitor i čembalista), Dragomir Milenković (vođa sastava „Hazari”), Biljana Krstić (pevačica) i Marija Vitas (etnomuzikolog, zamenica urednika magazina „Etnoumlje”) – skrenuli su još jednom pažnju na lošu situaciju u kojoj se nalazi srpska tradicionalna muzika i world music i na nemogućnost njenog predstavljanja u svetu, navodeći da je samo nekolicina izvođača imala šansu da nastupa na inostranim festivalima i to zahvaljujući isključivo ličnom angažmanu i zalaganju.

U muzičkom delu nastupili su etno-džez sastavi „Popečitelji” iz Kragujevca, „SM & A Priori” iz Jagodine i „Misterija Karpatika” iz Majdanpeka.

Na Samitu su saopšteni prioriteti programa rada organa upravljanja Udruženja „World music asocijacija Srbije”, u periodu od 1. januara 2010. do 31. decembra 2013. godine u 14 tačaka:

1) Nastojati kod Ministarstva kulture Republike Srbije da udruženje dobije status reprezentativnog udruženja što će omogućiti značajnije sufinansiranje projekata udruženja;

2) Sufinansiranje i svaka druga pomoć u radu afirmisanih world music sastava i umetnika. Prioriteti u sufinansiranju biće sledeći: studijski troškovi, putni troškovi i troškovi honorara za nastupe u nerazvijenim regionima Srbije (uz pomoć lokalne samouprave), putni troškovi za nastupe na festivalima u Srbiji, troškovi izrade i ažuriranja internet prezentacija i putni troškovi za nastupe na world music festivalima u Evropi;

3) Sufinansiranje i svaka druga pomoć u radu neafirmisanih world music sastava i umetnika;

4) Razvoj Internet portala udruženja u cilju bolje prezentacije world music u Srbiji, predstavljanja world music iz Srbije u inostranstvu i edukacije uz opciju internet prodaje albuma world music sastava i umetnika u Srbiji;

5) Razvoj magazina „Etnoumlje”;

6) Objavljivanje specijalnog izdanja magazina „Etnoumlje” krajem 2012. godine u kome će stručno i objektivno biti predstavljeno dosadašnje world music stvaralaštvo u Srbiji, povodom 30-godišnjice od pojave world music u Srbiji;

7) Pokretanje „Srpskog world music (SWM) internet radija” koji će isključivo predstavljati srpsko world music stvaralaštvo;

8) Ustanovljenje „Srpske world music nagrade” u nekoliko kategorija koja će se svečano dodeljivati svake druge godine, počevši od 2012. godine;

9) Organizacija naučnih skupova sa ciljem edukacije građana world music kulturom;

10) Organizacija manifestacije „Daniel Pearl World Music Days”, oktobra meseca, kao deo međunarodnog projekta;

11) Razvoj promotivne edicije audio izdanja „World Music From Serbia” kao dodatak magazina „Etnoumlje”;

12) Formiranje Informativnog servisa sa registrom koji će sadržati bazu podataka o srpskim sastavima, umetnicima, promoterima, festivalima i organizacijama world music orijentacije uključujući i world music arhivu audio, video, foto i pisane dokumentacije;

13) Saradnja sa organizacijama iz zemlje i inostranstva u cilju što boljeg predstavljanja rada udruženja;

14) Saradnja sa medijima u cilju što boljeg predstavljanja rada udruženja.

Fotografije sa Prvog srpskog world music samita, Beograd, 30. april 2010.
Foto: Tomislav Jović
samit_1_mala.jpg samit_2_mala.jpg samit_6_mala.jpg
samit_13_mala.jpg samit_14_mala.jpg samit_15_mala.jpg
samit_18_mala.jpg samit_17_mala.jpg samit_16_mala.jpg
samit_7_mala.jpg samit_8_mala.jpg samit_9_mala.jpg
samit_3_mala.jpg samit_4_mala.jpg samit_5_mala.jpg
samit_10_mala.jpg samit_11_mala.jpg samit_12_mala.jpg