VESTI   NAJAVE   O NAMA   BANDS & ARTISTS   VODIČ/GUIDE [pdf]   MAGAZIN ETNOUMLJE   EDUKACIJA   PROJEKTI   RETNIK FESTIVAL

WORLD MUSIC SAMIT   WMAS RECORDS & DISTRIBUTION   SWM INTERNET POTKAST RADIO   ARHIV SRPSKE WORLD MUSIC

FESTIVALI    RECENZIJE   INTERVJUI   ISTORIJA [pdf]    NAGRADA    NEWSLETTER    FREE DOWNLOAD    LINKOVI    CONTACT    ENGLISH    YOUTUBE    FACEBOOK

Aktuelni projekti

REGISTRACIJA SRPSKIH WORLD MUSIC SASTAVA I UMETNIKA (Preuzmite formular za registraciju)
Registracija je od izuzetne važnosti i u korist je World Music stvaralaca u Srbiji. Registracija podrazumeva prijavljivanje određenih podataka o sastavu odnosno umetniku. Ovi podaci se dalje prosleđuju u Centralnu bazu podataka koja je dostupna svim interesentima za srpsko World Music stvaralaštvo. Registracija i Centralna baza podataka se uređuju po principima organizacije World Music Denmark. Ciljevi registracije su brojni: Sagledavanje opšte situacije World Music scene u Srbiji, Centralna baza na Internetu, pružanje neophodne pomoći stvaraocima i dr. Više>>

WMAS RECORDS
Diskografska kuća WMAS Records osnovana je 2007. godine (etiketa „World music asocijacije Srbije”) sa ciljem da promoviše world music izdanja iz Srbije. Osnivač etikete je Oliver Đorđević. Izdanja WMAS Records-a se objavljuju uz magazin „Etnoumlje” i zasebno. Sva izdanja su u potpunosti neprofitna i namenjena su prevashodno za promotivne svrhe. Sekundarni cilj postojanja etikete je sačuvati trag u vremenu za generacije koje dolaze, i objaviti snimke koji inače nikada ne bi bili objavljeni, a to zavređuju. Pojedina izdanja mogu se preuzeti na portalu SWM Internet radija u formi potkasta. WMAS Records objavljuje male tiraže najrazličitijih snimaka - od studijskih, preko koncertnih, do demo snimaka.  Više>> 

ARHIV (FONOTEKA) SRPSKE WORLD MUSIC
World Music Asocijacija Srbije osniva Arhivu (Fonoteku) celokupnog World Music stvaralaštva u Srbiji po ugledu na slične fonoteke u drugim državama. Sa nadom da ćete nas podržati u našim naporima da sačuvamo za budućnost audio i video zapise srpskog World Music stvaralaštva, pozivamo sve World Music sastave u Srbiji da nam dostave sva svoja izdanja. Više>>

gramofon.jpg
POMOZITE U SAKUPLJANJU
PODATAKA ZA
WORLD MUSIC
ARHIV

Prikazi:
PUTUMAYO WORLD MUSIC 

Priredio: Nenad Kostić

putumayo_1.jpg
Sa Internet portala Putumayo

„Etiketa ‘Putumayo’ traži muziku koja predstavlja određenu kulturu, ali ujedno i uzdiže čovekov duh”, rekao je Den Storper, osnivač i „spiritus movens” kompanije Putumayo, koji je firmu osnovao sredinom sedamdesetih godina prošlog veka.

Na jeziku starosedelaca Amerike reč „Putumayo” znači – nabujala reka. Odluka Dena Storpera, čelnika kompanije „Putumayo”, da svom biznisu da ovo poetično ime, predstavljala je, izgleda, simbolični „vetar u leđa”. U radionici njujorške etikete „Putumayo” nastale su stotine vrhunskih izdanja vorld muzike, koji su doprineli da se žitelji zapadnog sveta upoznaju sa takvim muzičkim veličinama kao što su Oliver Mtukudzi iz Zimbabvea, Ali Farka Ture iz Malija i nebrojenim umetnicima iz karipskih i latinoameričkih zemalja.

Jedan od važnih aspekata etikete „Putumayo” je i dizajn njihovih izdanja. Glavni dizajner kompanije, Nikola Hajndl, definisao je vizuelni stil koji, kažu u kompaniji, odražava jedan od ciljeva etikete – spajanje tradicije i savremenosti na vedar način neopterećen prevelikim antropološkim pretenzijama, ali ukorenjen u plemenskim tradicijama. Postoji veliki broj kompanija koje se bave vorld muzikom, ali je „Putumayo” verovatno jedina koja je uspela da ovo, netradicionalno muzičko tržište, pretvori u svojevrsnu subkulturu, čiji rast kompanija podstiče kroz razvoj mreže od više hiljada prodavnica muzičkih izdanja, poklona, knjiga, ali i kafe.

Kompanija je pre pet godina napravila i odeljenje koje se bavi decom, ohrabrujući ih da istražuju druge kulture. Etiketa  „Putumayo Kids” predstavlja zabavan i brz vorld zvuk prilagođen dečjem uzrastu. Statistike pokazuju da je u međuvremenu ovo odeljenje kompanije postalo najpopularnija dečja muzička etiketa na svetu, čija muzička u mnogim razvijenim zemljama koriste kao deo gradiva u muzičkom vaspitanju.

Osnivač i „spiritus movens” kompanije je Den Storper, koji je firmu osnovao sredinom sedamdesetih godina. Kompanija se sve do 1993. godine bavila proizvodnjom etnički inspirisanih odevnih i ukrasnih predmeta, da bi, na rastućem talasu popularnosti etno i vorld muzike, početkom devedesetih evoluirala u vodećeg izdavača vorld muzike. Nakon četiri godine munjevitog rasta, Den Storper odlučio je da proda kompaniju koja se u međuvremenu pretvorila u pravog giganta i, kao njen direktor, posveti se promociji vorld muzike i načina razmišljanja.

U intervjuu za časopis „Travel & Leisure” Den Storper je na poetski način opisao kako je došao na ideju za ime kompanije, koje je u međuvremenu postalo sinonim za vedar, ponekad setan i uvek zarazan duh vorld muzike.

- Nakon diplomiranja 1974. godine na katedri za latinoameričke studije, odlučio sam da posetim zemlje o kojima sam studirao. Jednog dana u sumrak prispeo sam u dolinu reke Putumayo u južnoj Kolumbiji i to tokom karnevala. Indijanci su se vraćali sa njiva, oblačili praznične kostime, a u vazduhu se osećala „alegria”, radost. Odlučio sam da kompaniju nazovem po tom mestu i osećanju!

Den Storper priznao je veoma zanimljiv podatak – da je izraz „vorld muzika” nastao iz čiste lenjosti, jer je tokom osamdesetih godina prošlog veka prodavce ploča sa etno muzikom mrzelo da organizuju muzička izdanja po zemljama porekla:

- Da budem iskren, ovaj izraz nastao je kada je grupa engleskih kompanija koje se bave prodajom ploča odlučila da tokom osamdesetih godina nađe način da organizuje police sa pločama sa muzikom raznih zemalja. Izraz „vorld muzika” nametnuo se kao rešenje. Od tog vremena, izraz je prevalio dalek put i danas označava muziku iz najrazličitijih zemalja i kultura – rumbu, rege, afričku muziku i druge internacionalne žanrove. Za mene ta muzika vodi poreklo od plemenskih tradicija – rekao je Storper.
Storper je u intervjuu naveo da za kompaniju radi izvestan broj muzičkih skauta, koji, kao njihove kolege u sportskim klubovima, obilaze svet u potrazi za različitim talentima:

 - Putovao sam na Zelenortska ostrva, u Senegal, Južnu Afriku radi istraživanja, a moje kolege redovno slušaju umetnike u Brazilu, Dominikanskoj Republici, Italiji i raznim drugim zemljama. Ima i puno dobre muzike u evropskim prestonicama – naveo je osnivač etikete.
Skauti imaju jasan zadatak: da pronađu muziku koju će publiku moći da „svari”, ali i pored toga odražava duh mesta na kome je nastala.

- Etiketa „Putumayo” traži muziku koja predstavlja određenu kulturu, ali ujedno i uzdiže čovekov duh. Puno mesta koja predstavljamo kroz naša muzička izdanja suočavaju se sa najrazličitijim problemima, kao što su rat, bolesti i siromaštvo. Naš cilj je da predstavimo pozitivnije aspekte ovih regiona, njihove bogate tradicije muzike, plesa, lepih umetnosti i kuhinje – rekao je Den Storper.

Osnivač kompanije  ima i savet za ljude koji, kada putuju izvan svoje zemlje, ne žele da se oslone na savete turističkih vodiča i umesto toga žele da zaista osete, u muzičkom smislu, pravi duh mesta:

- Pitajte ljude u prodavnicama diskova za preporuke klubova ili umetnika, proveravajte najave događaja u gradskim novinama i, najvažnije od svega, budite spremni da ostanete budni „do sitnih sati” – savetuje Storper.

Direktor čuvene vorld etikete kaže da vorld muzika podstiče toleranciju:

- Muzika često može da neko mesto na globusu dovede u žižu javnosti. To se desilo na Kubi sa „Buena Vista Sosijal Klubom”, na Zelenortskim ostrvima sa Sezarijom Evorom, u Maliju sa Ali Farka Tureom. Ljudi koji slušaju muziku koja je nastala van njihovih obala razvijaju veću toleranciju prema ostatku sveta!

 

Vidi više o Putumayo >>

Povratak na sadržaj Etnoumlja #2 >>

Pregled svih brojeva Etnoumlja >>