Većinu izdanja WMAS Recordsa možete kupiti u Jugotonovoj prodavnici u Beogradu (u ul. Nušićevoj 27), po promotivnim i veoma pristupačnim cenama, u prodavnici Metropolis Music Café u Beogradu, u Makedonskoj 21 (nekada prodavnica PGP RTS-a) i „Dallas Music Shop-u” (bivši „Mamut”, Sremska 2). Izdanja možete poručiti i putem mejla: etnoumlje@gmail.com

Preuzmite katalog WMAS Records-a / Download the catalogue of WMAS Records

WMAS cd 267
ISBN 978-86-89607-15-4

Prepustiti se muzici ne znajući gde će te tačno odvesti – to je prvi i možda najjači utisak kada je u pitanju novi, dugo očekivani kompakt disk grupe Vrelo. Njihov drugi studijski album pod nazivom Čuvala sam ovce ili Sheperdess (Čobanica) u engleskom prevodu nudi deset pesama u jedinstvenom muzičkom izrazu ove uspešne world music grupe iz Rume. U jednom opisu kaže se da je Vrelo „umetnost, kultura, zabava, burleska… Muzika za kolo, ritual, dens arenu”. I to nije toliko čudan spoj – kao što je, na primer, jedna od najpopularnijih gitarskih rok melodija svih vremena postala čuvena Hačaturijanova Igra sabljama, zasnovana na jermenskom folkloru, u izvođenju Dejva Edmundsa, tako nas i prva numera „Čuvam ovce” momentalno hvata za ruku i odvlači u „rok kolo” koje u ovom slučaju može da bude i grupni i solo ples ili čak „šutka” ako se kojim slučajem nađete na njihovom koncertu.
Sve aranžmane i adaptacije tekstova pesama potpisuju Nataša i Stanko Tomić, a pored njih tu su i vokali: Marijana Bizumić, Ivana Jovanović, Brankica Ivanković, Maja Martić, druga Ivana Jovanović, kao i Zlatko Sakulski (bubnjevi, perkusije), a pojačanje grupi na snimanju albuma bili su Dejan Sparavalo (violina), Boris Birač (čalgija) i producent Vojislav Aralica (gitare, klavijature, programiranje).
World music je opšta odrednica za njihovu svirku, a oni sebe stilski određuju kroz alternativni etno, etno-rok, pank, rege, dab, tehno, fjužn. I zaista, sve se to može prepoznati u ovim numerama koje su mahom inspirisane muzikom sa našeg podneblja. Iako je na omotu CD-a spisak od deset naslova, može se figurativno reći da je taj broj malo veći jer je nekoliko numera nastalo spajanjem tekstova različitih pesama. „Kućo moja” je objedinjena sa pesmom „Volela bi’ neg što oči vide”; u pesmu iz Istre „Trajna nina nena” ubačen je novi refren. „Kanarejka” je spoj dve ruske tradicionalne pesme, a svadbarska – „Anđel mladoženja” – sada u refrenu ima deo krajiške pesme „Vetar duva sa Previje” (nema moje Anđelije). Najzanimljiviji momenat sa ubačenim strofama drugih pesama jeste kada one prvoj daju neko novo značenje, što je i slučaj sa „Anđel mladoženjom” – na kraju priče o prosidbi čujemo da Anđelije ipak nema – i pesma odjednom postaje ljubavna priča sa tužnim krajem. I muzički deo je veoma zanimljiv – od upečatljivog ritma na početku, preko prvih slogova ’ja-oj’ do pratećih vokala koji daju naročitu dinamiku tekstu. Uopšte, Vrelo odlikuju sjajni aranžmani koji promišljeno prate teksove pesama i na pravi način ih ističu. Primer za to je i pesma „Oči moje” (u originalu se pevala na bas) u kojoj se strofe više recituju nego što se pevaju što ovu lepu ljubavnu ispovest čini još efektnijom – Oči moje graoraste boje, pita Mile da budu njegove; kada bi’ mu svoje oči dala čime bi’ ga sutra pogledala?
Jedina potpuno autorska numera na CD-u, „Bolovi”, ne izdvaja se previše od ostalih, pošto su intervencije u tekstualnom i muzičkom smislu zastupljene u svakoj pesmi, ali se ipak na osnovu stihova može naslutiti da je novijeg datuma (’sanjala sam da ne mogu da spavam’…’čemu priče koje nisu naše’) kao i po kraju pesme koji zvuči kao neka orijentalna vokalna improvizacija, a zapravo je u pitanju refren koji je kompjuterskom tehnikom pušten unazad. Pesme sa najtvrđim zvukom su „Kućo moja” i „Povenulo sve” (originalnog naziva „Moj dragane, ružo rana”), a takođe u dve je primetniji uticaj romskog stila muziciranja – najviše zbog sjajnog Dejana Sparavala i njegove violine. To su numere „San me mori” – pesma koju možemo lako da zamislimo kao podlogu nekoj sceni iz Kusturičinih filmova, i „Trajna nina nena” gde kao da se volšebnim putem spojila grupa Kal sa Nirvanom. Numera kojom nas Vrelo dovodi do kraja muzičkog putovanja je „Morava” – još jedan primer pažljivog odabira instrumenata – sada su perkusije te koje kroz celu pesmu izazivaju napetost i kao da nagoveštavaju zlokoban završetak priče i Jeleni i Magdaleni.
Povezivanje pojava i stvari koje naizgled nemaju veze jedna sa drugom jeste jedna od bitnih odlika kreativnosti, a world music je baš zato idealan – tu su sva vrata otvorena i umetnicima pružena mogućnost da iskažu sve svoje najrazličitije muzičke ideje. Kako bismo inače ikada mogli da zamislimo pevanje na bas iz Bosanske krajine i dab sa Jamajke zajedno? Ili gitarski zvuk poput Green Day-a ili Nirvane protkan kroz sazvučja balkanske muzike? Dobra stvar je što zahvaljujući ovim modernim muzičkim pastirima ne moramo da zamišljamo – i na ovom CD-u Vrela očuvane su stare vrednosti u stihovima koje oni biraju da prezentuju publici, i dodate nove u vidu izvrsne svirke i interpretacije.

Ivana Ljubinković

VRELO

Ustaj ne spavaj / Demo, 2014.