Newsletter „World music asocijacije Srbije”

# 1 [24. maj 2011.]

www.worldmusic.org.rs

Poštovani, Vaša interesna organizacija „World music asocijacija Srbije” započinje da objavljuje „Newsletter” u elektronskom obliku, koji ćemo slati na adrese sa naše mailing liste. „Newsletter” ćemo objavljivati više puta godišnje, kada se za to stvore uslovi, odnosno prikupi dovoljno materijala. Ukoliko ne želite da primate naš „Newsletter”, dovoljno je da nas o tome obavestite preko e-maila: etnoumlje@yahoo.com. Ako Vam je „Newsletter” samo prosleđen preko nekog drugog, a želite da se prijavite na našu listu, samo nam pošaljite e-mail sa porukom da želite da primate „Newsletter”. Rad „World music asocijacije Srbije” pomažete i tako što ćete „Newsletter” proslediti Vašim poznanicima koji se profesionalno ili amaterski zanimaju za „world music”. 

Cilj „Newsletter”-a je da sažeto obaveštava o proteklim i predstojećim događajima koji se odnose na zbivanja prvenstveno na domaćoj, a potom i na inostranoj „world music” sceni. „Newsletter” je, između ostalog, namenjen za najave i izveštaje sa festivala, koncerata, promocija novih albuma i ostalih vesti, kao i za sve druge korisne informacije koje se tiču rada „world music” sastava u Srbiji i ovdašnje „world music” scene. 

Magazin „Etnoumlje”, koji takođe objavljujemo kvartalno u štampanom i elektronskom obliku, ostaće naše primarno i znatno obimnije izdanje, koje se bavi teorijom, istorijom, estetikom i kritikom World Music i na svaki način populariše i afirmiše srpsko World Music stvaralaštvo. 

U cilju bolje promocije Vašeg rada, redovno nam šaljite izveštaje o aktivnostima Vašeg sastava kao i fotografije na e-mail: etnoumlje@yahoo.com

1.

Tema

Objavljen je novi (dvo)broj magazina „Etnoumlje” #15/16 (zima/proleće 2011.)

Promocija je održana na 2. World music samitu, u Etnografskom muzeju u Beogradu, 30. aprila 2011. godine. Kompletan dvobroj #15-16 možete preuzeti na adresi:
www.worldmusic.org.rs/magazin_etnoumlje.html

Reč urednika u dvobroju #15/16

Preminuo je Miloš Petrović, jedan od rodonačelnika world music u Srbiji. Ostavio je vredno zvučno i pisano delo kojim ćemo neprestano oživljavati uspomene na njegov život i rad. Duboko ožalošćeni, u ovom dvobroju donosimo životopis kompozitora kao i sećanja njegovih prijatelja i saradnika.
Zatim, objavljujemo hronologiju rada sastava „Institut” čija „predistorija” počinje 1974. godine. Ovaj presek je veoma značajan za istoriju „world music” u Srbiji, s obzirom da do sada nije objavljen širi prikaz rada ovog sastava kroz čiju „radionicu” je do sada prošlo više desetina umetnika.
O aktuelnom trenutku romske muzike u Srbiji, sa posebnim osvrtom na stvaralaštvo grupe „Kal”, studiozno piše etnomuzikološkinja Ivana Ljubinković.
Naš vredni saradnik Đorđe Tomić preveo je i adaptirao odličan esej producenta Joe Boyda koji će uputiti ovdašnje umetnike šta im valja činiti.
Ivana Komadina opisuje burnu životnu priču Lajka Feliksa, Branislav Dejanović nas upoznaje sa sve zapaženijim sastavom „Eyot”, dok Marija Vitas objavljuje dve kritike – koncerta Borisa Kovača, i u Srbiji slabo poznatog albuma „Horon” srpsko-turskog dueta „M2T”. Album-prvenac Srđana Asanovića predstavlja Vesna Karin. 
Aleksa Golijanin nas svojim prevodom upoznaje sa „prvim glasom Afrike”, Salif Keitom.
Poštovani, 30. aprila 2011, na „World music samitu” u Etnografskom muzeju, imaćemo priliku da se po drugi put okupimo i govorimo o našim problemima. Takođe, moći ćete da uživate u nastupima sastava „Institut” i „Moraitika”.
Obaveštavamo sve one koji ne dođu do primerka štampane verzije magazina, s obzirom da se štampa u skromnom tiražu, da je isti dostupan u pdf formatu na našem sajtu.
Svako dobro do sledećeg broja.

Izdvajamo sledeće teme iz ovog dvobroja:

Srpska scena: INSTITUT - PRVA DECENIJA 
Autor: Oliver Đorđević

Grupa „Institut” iz Beograda postoji od 1974. godine (do 1984. godine stvarala je pod nazivima „Gandharva”, „Bridge” i  G „Visoka vegetacija” ). Od osnivanja, sastav je prošao kroz niz evolutivnih faza. „Institut” stvara kompleksnu muziku koja se u najširem smislu može nazvati alternativni, eksperimentalni etno-džez. Neraskidivi delovi opusa „Instituta”, grubo se mogu opisati kao: „fussion” muzika i „cool” džez, globalna etno-muzike sa velikim uticajem afričke, indijske i praiskonske balkanske muzike i muzika slobodnog duha i eksperimentalne prirode, nastala na bazi novih muzičkih instrumenata i prerađenih ili neuobičajeno primenjenih već postojećih, sa ciljem pronalaženja novog zvuka i autentičnog muzičkog izraza. Kompozicije uglavnom nastaju uživo, kao niz improvizacija na okvirno dogovorene ritmičke, harmonijske i tonalne strukture, sa manjim ili većim odstupanjima. Prema rečima S. Aleksića-Fraparege, „iako na izgled anahroni pristup maskiranja i sviranja na perkusivnim instrumentima raznih geografskih lokaliteta i tradicija, „Institut” nikada nije bio etno-grupa, već Fluksus grupa koja je kroz tok muzičkih, likovnih i scenskih misli na ironičan i katkad humorni način tražila izlaz u fuziji raznih muzičkih žanrova istovremeno studirajući tradiciju raznih podneblja i gledajući daleko u budućnost, često postavljajući u direktan kontakt poslednje tehničke pronalaske u proizvodnji tona sa prastarim i tradicionalnim izvorima zvuka”. Kroz „Institut” je u periodu, dugom 37 godina, prošlo nekoliko stotina pojedinaca, koji su kraće ili duže bili njegovi članovi i svojom kreacijom doprineli razvoju grupe.

In memoriam: MILOŠ PETROVIĆ 
Autor: Oliver Đorđević

Vest da je 13. novembra preminuo Miloš Petrović (1952-2010), nаš poznаti čembаlistа, džez i world muzičаr, kompozitor, muzički kritičar, književnik i profesor nа Fаkultetu muzičke umetnosti u Beogradu, članovi „World music asocijacije Srbije” i Redakcije magazina „Etnoumlje” primili su sa dubokom žalošću i saosećanjem sa njegovom porodicom.
Petrović je u svakoj prilici podržavao rad naše organizacije kao član Nadzornog odbora. Sa zadovoljstvom je prihvatio poziv da kao govornik učestvuje na Prvom srpskom world music samitu 30. aprila 2010. godine i pored toga što se borio sa teškom bolešću.
Magazin „Etnoumlje” je 2009. godine dvobroj 9-10 posvetio ovom istaknutom umetniku i tom prilikom realizovan je opširan intervju sa njim (koji je potom objavljen i u Miloševoj knjizi „Dlanom o stopalo”). Nešto kasnije, krajem iste godine, za potrebe buduće dokumentarne emisije o istorijatu „world music” u Srbiji, snimili smo novi intervju sa Petrovićem, koji do sada nije emitovan, a čije ćemo delove objaviti u nekom od narednih brojeva „Etnoumlja”.

Esej: TRADICIONALNA MUZIKA NA TRŽIŠTU SVETA - DOŽIVLJAJI JEDNOG PRODUCENTA 
Autor: Joe Boyd; Prevod i adaptacija: Đorđe Tomić

Kada sam ga prvi put čuo kako peva sa sastavom Star Band of Dakar, krajem 1970-ih godina, Youssou N’Dour je još bio tinejdžer. Već u ranoj mladosti bio je to jedan od najuzbudljivijih glasova Afrike. Ubrzo je postao vođa sastava, promenio mu ime u Les Super Etoile de Dakar i poveo ga na turneje u veliki svet. Polovinom osamdesetih sam imao priliku da vidim njihov nastup u Londonu i bio sam impresioniran, ali uz izvesne ograde. Youssou koga sam tada video već je pokazivao sklonost da se dodvorava publici i razblažuje lokalne mbalax ritmove elementima zapadnjačke pop muzike. Njegova prva evropska izdanja krasila je ispolirana produkcija; pesme je pisao u društvu Petera Gabriela, a na turnejama nastupao sa Stingom. U međuvremenu je za domaću publiku u Dakaru štancovao na brzinu snimljene kasete za potrebe lokalnog tržišta koje su bile neuporedivo uzbudljivije od bezukusne muzike koju je objavljivao na digitalnim diskovima.

Esej: GRUPA KAL I WORLD MUSIC - AKTUELNI TRENUTAK ROMSKE MUZIKE U SRBIJI
Autorka: Ivana Ljubinković

Kako započeti priču o Romima, romskoj muzici, tačnije, o srpskoj romskoj muzici 21. veka? Ako bismo želeli da krenemo od samog početka, to bi morao biti podsetnik na već poznatu priču o poreklu Roma, njihovom dugom putu (lango drom) iz Indije ka Evropi, lutanju i smirivanju na najrazličitijim krajevima sveta. Tako Roma danas ima svuda, počevši od Indije, preko Izraela, Finske, Brazila, SAD-a, do Srbije, Mađarske, Francuske, Makedonije, Češke i Albanije, gde su najbrojniji. Negde su prihvaćeni (malo) više, negde manje, negde sa željom da se asimiluju sa gadžama (neromskim stanovništvom), negde sa željom da neguju svoje običaje i jezik, ali generalno – Romi su oduvek bili i danas su marginalizovana etnička grupa, i većinom žive u odvojenim naseljima. Oni su takođe i najbrže rastuća etnička grupa u Evropi.

Sinopsis: PLAY, FELIX, PLAY 
Autorka: Ivana Komadina

“Ja nisam normalna osoba. A ni ljudi koji dolaze na moje koncerte verovatno ne očekuju da vide normalnu osobu” izjavio je 2000. godine Lajko Feliks, u hotelskoj sobi, neposredno pred nastup u dvorani Muzičke akademije Franc List u Budimpešti novinaru evropskog izdanja novina “Wall Street Journal”. Tekst o nekonvencionalnom violinisti iz Srbije novinar je naslovio: “Lajkove plamteće žice”. Da bi dodao argumentaciju stavu ovog umetnika, novinar citira i reči mađarskog reditelja Mikloša Janča, koji je snimio film “Play, Felix, Play”, “Sviraj, Feliks, sviraj”, u kome donosi niz kratkih kadrova sa krupnim snimcima različitih izraza Lajkovog lica dok svira i njegovih pokušaja da učestvuje na automobilskim trkama. 

Sa povodom: EYOT - PUT KOJIM SE REĐE IDE 
Autor: Branislav Dejanović

Eyot je engleska reč koja je nekada označavala ostrva na Temzi, a danas se koristi i za ostrva na drugim rekama i jezerima u Britaniji. Niška grupa „Eyot”, ili preciznije rečeno sastav sa bazom u Nišu, s obzirom da sastav čine muzičari iz nekoliko gradova, skrenuo je pažnju kritičara i publike širom Srbije nastupima na nekoliko zapaženih manifestacija (Umbria Jazz - Balkanic Windows, Nišville), a album „Horizon” je po mišljenju mnogih jedno od najboljih izdanja sastava iz Srbije, nastalih poslednjih godina, van svih žanrovskih odrednica. Za pristalice izreke „nomen est omen”, odnosno, za one koji (opravdano) u svemu traže simboliku – „Eyot” se metaforično može shvatiti kao izolovanost (pogotovo ako se ima na umu ostrvo na jezeru), dok u slučaju ovog benda – „Eyot” očigledno simboliše odolevanje glavnom toku reke.

Recenzija: PRVENAC SRPSKO-TURSKOG DUA „MEDUOTERAN” 
Autorka: Marija Vitas

Album nosi naziv „Horon“ što je inače termin koji se odnosi na stari, paganski ples sa obala Crnog mora (pripisivan pre svega turskom stanovništvu i turskoj oblasti Anadolija) – ples živ, hitar i okretan. A kao što ples horon zahteva veštog, spretnog i okretnog igrača tako i album „Horon“ podrazumeva bistrinu, spretnost i blistavost muzičara koji su se odvažili da ovakav naziv daju svom albumu-prvencu. Ti muzičari su Srđan Vukašinović, rodom iz Srbije i Tajlan Arikan (Taylan Arikan) rodom iz Turske (Anadolija). Spojila ih je muzika, u Švajcarskoj gde su završili studije i gde danas žive i rade. Plod njihovog poznanstva i, očigledno, njihovog srodnog muzičkog talenta i invencije jeste stvaranje ansambla, tačnije dua sa upečatljivim nazivom - „Meduoteran“ („M2T“) koji u svojoj igri reči, s jedne strane jasno govori o bogatstvu i složenosti njihove muzike zasnovane na mešavini različitih muzičkih uticaja i nasleđa (baš kao što je i sam Mediteran multikulturalno isprožiman) a s druge strane ukazuje na postojanje samo dvojice muzičara na samo dva instrumenta – kažem ‚samo‛ jer ono što su Vukašinović i Arikan proizveli svirkom na harmonici i baglami (turski, anadolski žičani instrument, srodan sazu) moglo bi se opisati kao savršen, potpun, odlično organizovan zvuk, matematički precizan a emocionalno raskošan i uz sve to – autentičan i jedinstven u savremenoj world music hiper-produkciji.

Svetska scena: SALIF KEITA - ZLATNI GLAS AFRIKE
Autor: Marc Gabriel Amigone; Prevod i adaptacija: Aleksa Golijanin

„Ja sam crnac, koža mi je bela, sviđa mi se to, u tome je moja različitost. Ja sam belac, krv mi je crna, sviđa mi se to, u tome je razlika, u tome je lepota“. To su reči Salifa Keita, iz „La Différence”, naslovne pesme s njegovog novog albuma, objavljenog za Emarcy Records. Svetu poznat kao „Zlatni glas Afrike“, Salif Keita je ikona internacionalne muzičke industrije, čuven po svom neverovatnom glasu, a još više po svojoj neverovatnoj životnoj priči.

etnoumlje_15-16_naslovna.jpg
Naslovna strana „Etnoumlja” #15/16

fraparega
Srđan Aleksić-Fraparega (Institut)
Foto: Veljko Nikolić-Papa Nick

milos_petrovic
Miloš Petrović
Foto: El Gvojos

joe_boyd
Joe Boyd
Foto: Simon Crubellier

kal
Sa koncerta sastava „Kal”
Foto: Stanislav Milojković

lajko_felix
Lajko Felix
Foto: El Gvojos

eyot
Eyot
Foto: Eyot promo

meduoteran
Meduoteran
Foto: Dominik Landwehr


salif_keita
Salif Keita
Foto: Frederick 2 Baro by flickr.com


2.

Tema

Održan je 2. World music samit

Etnografski muzej u Beogradu, 30. april 2011. godine. Više o Samitu na adresi:
www.worldmusic.org.rs/world_music_samit.html
Autor: Informativna služba W.M.A.S.

Udruženje „World music аsocijаcijа Srbije”, u subotu 30. аprilа 2011. godine, orgаnizovаlo je okupljаnje interesenаtа zа „muziku svetа” u Srbiji. Nа Drugom „World music sаmitu” u Etnogrаfskom muzeju u Beogrаdu, uz prisustvo pedesetаk muzičаrа, muzikologа, promoterа i poklonikа „muzike svetа”, obratili su se Milivoj Mićа Mаrković (klаrinetistа, sаksofonistа i kompozitor), Nenаd Jelić (perkusionistа, kompozitor i producent), Mаrijа Vitаs (etnomuzikolog, zаmenicа urednikа mаgаzinа „Etnoumlje”) i Oliver Đorđević (predsednik UO аsocijаcije i gl. urednik mаgаzinа „Etnoumlje”). 
Gospodin Marković je sa prisutnima podelio uspomene na nedavno preminulog kompozitora, čembalistu i profesora Miloša Petrovića, sa kojim je predvodio South Quartet, tokom druge polovine 1990-ih godina. Ova sećanja, objavićemo u narednom broju magazina „Etnoumlje”.
Nenad Jelić je, između ostalog, takođe govorio o saradnji sa Milošem Petrovićem, još iz vremena jazz sastava „Interaction”. Jelić je i pokrenuo diskusiju na temu odnosa „world music” i tradicionalne muzike. U diskusiju su se potom uključili i posetioci Samita (world music umetnici i etnomuzikolozi), što smatramo veoma korisnom stvari, jer se otvaraju brojna pitanja na koja treba odgovoriti, a odnose se na pravac „world music”, s obzirom da su tumačenja ovog pojma u Srbiji veoma različita. U narednom broju „Etnoumlja” objavljujemo intervju sa Nenadom Jelićem. Takođe, planiramo da nastavimo sa diskusijom na temu odnosa tradicionalne i world muzike.
Marija Vitas je opširno predstavila nove dvobroje magazina „Etnoumlje”, dok je Oliver Đorđević ukratko nagovestio značajnu publikaciju – „specijal” Etnoumlja, povodom trideset godina od začetka world music u Srbiji, koja će biti objavljena naredne godine.
Na kraju, Đorđević je podsetio prisutne dа je nedаvno pokrenut Srpski world music (SWM) internet rаdio u formi podkаstа. Među prioritetimа naveo je i pаrtnerstvo sа studijom „Kаčаrа” sа ciljem dа se muzičаrimа omogući dа pod povoljnim uslovimа snimаju svojа izdаnjа, zаtim ustаnovljenje „ World music nаgrаde” kao i nаstаvаk edicije аudio izdаnjа pod nаzivom „ World music from Serbiа”.
U muzičkom delu nаstupili su sаstаvi „Institut” iz Beogrаdа, i „Morаitikа” iz Novog Sаdа.

samit_1
Ispred muzeja
Foto: El Gvojos

samit_2
Tribina
Foto: Tomislav Jović

samit_3
Nastup sastava „Moraitika”
Foto: Tomislav Jović

samit_4
Nastup sastava „Institut”
Foto: Tomislav Jović

3.

Tema

Koncert: Baseku Kujate i Ngoni Ba

Beograd, Dom omladine, sala „Amerikana”, 25. mart 2011.
Autorka: Marija Vitas
Prikaz u celosti moći ćete da pročitate u magazinu „Etnoumlje”, dvobroj 17/18 (ovaj dvobroj je u pripremi)
www.worldmusic.org.rs/magazin_etnoumlje.html

[...] Jak utisak u vezi sa nastupom sastava Ngoni ba odnosi se i na divnu, gotovo prefinjenu razmeru starog i novog, autohtonog i stranog, tradicije države Mali i drugih, zapadno-evropskih i severnoameričkih tradicija kao što su bluz, džez i pop-rok. Bez sumnje, to je istinski ‚afrički world music‘ koji ne sakati i ne osiromašuje svoju izvornu muzičku tradiciju već je veoma odmereno i nenasilno osvežava, prilagođavajući je savremenoj sceni i publici iz različitih krajeva sveta. Najpre, treba reći da sastav Ngoni ba, pored ženskog i muških vokala, čine tradicionalni narodni instrumenti zapadne Afrike – dva kompleta perkusija i četiri ngonija (ngoni je žičani, trzački instrument) pri čemu su to zapravo četiri varijante osnovnog, izvornog, autentičnog tipa instrumenta, različitih veličina, konstruisane tako da pokrivaju različite tonske opsege, od dubokog, srednjeg, visokog do najvišeg registra što predstavlja svakako novinu u odnosu na izvorni oblik i upotrebu ngonija. Pritom, detalj koji dodatno ‚osavremenjuje‘ ovu afričku zvučnu sliku jeste i priključivanje foklornih instrumenata na struju.
U druge komponente koje su, u rukama Basekua Kujatea i njegove ekipe, od afričke, malijske tradicije načinili afrički world music spadaju i suptilna prožimanja tradicionalnih pentatonskih melodijskih struktura sa izvesnim bluz-kretanjima u melodiji i harmoniji, kao i sa pop-rok gitarskim rifovima odnosno džez logikom građenja improvizacija. Opet, lucidan način povezivanja i ubrizgavanja elemenata različitih žanrova ne umanjuje ‚afrički‘ karakter muzike, naprotiv, obogaćuje je i time još više ističe.
Bilo je ovo prvo predstavljanje Basekua Kujatea i grupe Ngoni ba beogradskoj publici u okviru njihove mini-turneje po Srbiji koja je u prethodna dva dana obuhvatila i nastupe u Novom Sadu i Nišu. Zbog toga je i bilo očekivano da se publici, u programskom smislu, ponudi svojevrstan presek oba do sada objavljena albuma – „Segu Blue“ iz 2007. i „I Speak Fula“ iz 2009. godine. Međutim, naravno da bi kruto interpretiranje doteranih numera i gotovih aranžmana sa albuma bilo potpuno neprirodno i u neskladu sa pristupom muzici koji sedmoro muzičara sastava Ngoni ba gaje a osim toga, muzičari na taj način ne bi ni uspeli da prikažu publici sve svoje kvalitete i svu svoju izvođačku veštinu, emocionalnost, spontanost i širinu, ili kraće – ne bi sebe moglo da predstave u potpunosti. Tako je dvočasovno veče afričkih umetnika proteklo u nizu od tek desetak numera odnosno, bolje rečeno, improvizovanih zaokruženih celina koje su u sebe uključivale kraće osvrte na glavnu pevanu temu (centralni ženski i povremeni, naizmenični muški vokali) i duge udružene improvizacije, kako sviračke tako i vokalne, uz mnoštvo plesnih pokreta i uz komunikaciju sa publikom sraslu u samu strukturu muziciranja. Bile su to „numere“ koje su trajale, dakle, i po deset i više minuta (njihovo prosečno trajanje na albumima je 4-5 minuta!) ali deset ispunjenih, sadržajnih, uzbudljivih minuta. [...]

bassekou_kouyate
Baseku Kujate i Ngoni Ba
Foto: Stanislav Milojković

bassekou_kouyate
Baseku Kujate i Ngoni Ba
Foto: Stanislav Milojković

bassekou_kouyate
Baseku Kujate i Ngoni Ba
Foto: Stanislav Milojković

4.

Tema

Postavljena je nova (druga) zvučna epizoda na SWM Internet Radiju-potkast

Ova epizoda je posvećena kompozitoru, čembalisti i profesoru Milošu Petroviću.
Preslušajte ili preuzmite ovu zvučnu epizodu na adresi:
swminternetradio.podomatic.com

SWM Internet Radio u svojoj drugoj zvučnoj epizodi predstavlja kompilaciju kompozicija Miloša Petrovića (1952-2010.) koja sadrži 11 odabranih kompozicija nastalih u periodu od 1980. do 2002. godine. Ova kompilacija je reizdanje, prvi put je objavljena 2007. godine uz časopis „Koraci”, Kragujevac, sv. 7-8.
Magazin Etnoumlje je 2009. godine dvobroj 9/10 posvetio ovom istaknutom umetniku. Intervju možete pročitati 
ovde.

milos_petrovic
Miloš Petrović
Foto: El Gvojos

swm_internet_radio
Logo SWM Internet Radija

5.

Tema

Koncert: Sainkho Namchylak, Svetlana Spajić i Mia Zabelka  

Beograd, Dom omladine, 15. april 2011.
Autorka: Marija Vitas
Prikaz u celosti moći ćete da pročitate u magazinu „Etnoumlje”, dvobroj 17/18 (ovaj dvobroj je u pripremi)
www.worldmusic.org.rs/magazin_etnoumlje.html

„Oj, Sainko, tuvanska đevojko
de, zapjevaj, tanko i duboko.
Pjesmom svojom letiš u visine
(…)

Tradicija duboka je tvoja
pa i ova što se zove moja“.

Kada se izvorna, arhaična narodna tradicija i savremeno, avangardno, eksperimentalno muziciranje spoje u savršeno skladnu celinu, nedeljivu i autentičnu, onda to znači da prisustvujemo nastupu vrhunskih umetnika, ne samo vanredno obdarenih sluhom već i nesvakidašnjeg mentalnog sklopa čije su granice toliko rastegljive, elastične i pokretljive da je pitanje da li uopšte i postoje.
Tri umetnice – Sainko Namčilak (Sainkho Namchylak), Svetlana Spajić i Mia Cabelka (Zabelka) nastupile su zajedno, jedne večeri u okviru XVI Ring Ring festivala kada su udruživši svoje sposobnosti, iskustva, stručnost i spontanost ostvarile zaista jedinstven, neponovljiv koncertni trenutak. Muzičko veče trajalo je nepunih sat vremena a bilo je podeljeno na tri celine međusobno srodne u pogledu jednostavnosti, improvizacije i istraživačkog naboja ali je svaka od njih bila i zvučno zasebna i originalna. [...]


 

sainkho_namchylak_svetlana_spajic
S. Namchylak i S. Spajić na RR 2011.
Foto: Stanislav Milojković

sainkho_namchylak_svetlana_spajic
S. Namchylak i S. Spajić na RR 2011.
Foto: Stanislav Milojković

sainkho_namchylak_svetlana_spajic
S. Namchylak i S. Spajić na RR 2011.
Foto: Stanislav Milojković

6.

Tema

Koncert: Vlada Maričić & prijatelji

Beograd, Dom omladine, 12. maj 2011.
Autorka: Marija Vitas
Prikaz u celosti moći ćete da pročitate u magazinu „Etnoumlje”, dvobroj 17/18 (ovaj dvobroj je u pripremi)
www.worldmusic.org.rs/magazin_etnoumlje.html

[...] Nastavljajući svoju etno-latino-džez liniju, Maričić je osmislio najnoviji, osmi po redu, album i uobličio ga pod nazivom „Ulice Balkana“. Već samo ime ukazuje na inspirisanost gradskom kulturom i tradicijom, gradskim duhom, nasleđem i istorijom ovih prostora, Srbije, Balkana, pa i šire, jugoistočne Evrope, Levanta, Bliskog istoka a što predstavlja novo usmerenje u kreativnom radu Vlade Maričića te je dovoljno da se, poređenja radi, podsetimo sasvim drugačijih naziva nekoliko prethodnih albuma: „Paganska trilogija“, „Ritual“, „Prelo“ (jasna je, dakle, tematska okrenutost ‚pra-religiji‘, ‚mistici‛ i, najzad, seoskoj sredini). Na albumu „Ulice Balkana“ nazivi pojedinačnih numera takođe govore o posvećenosti Vlade Maričića urbanoj prošlosti, posebno u vezi sa gradom Šapcem odakle je on rodom i sa Beogradom u kojem od sredine 1980-ih živi i radi, dakle u pitanju je i lična prošlost umetnika utkana u gradski ambijent. Evo i nekih od naslova numera: „Priče iz stare varoši“, „Mali Pariz“ – naziv stare, predratne šabačke kafane u kojoj se svirao džez i u koju se odlazilo na tzv. okretne igre, „Bair“ – ime koje se odnosi na jedno od najstarijih naselja u Šapcu a u kojem je Maričić i stanovao. Pandan numeri kao i pojmu bair je kompozicija „Dorćolsko svitanje“ čija se muzička radnja odvija u jednom od najstarijih delova Beograda, Dorćolu. Numera „Žirado“ nosi jasnu asocijaciju na građansku modu prve polovine 20. veka a posredno nas taj pojam vezuje i za beogradsku boemsku četvrt i turističku atrakciju, Skadarliju čiji je jedan od simbola upravo žirado-šešir. Dalje, sponu sa gradom u kontekstu turske vladavine na ovim prostorima nosi numera „Sahat-kula“ kao i „Karavan-saraj“ koja, ako se setimo šta su karavan-saraji podrazumevali, nosi jaku simboliku mešanja i prožimanja kultura što je svakako odlika gradskih sredina a posredno se vezuje i za samu etno-džez muziku Vlade Maričića, satkanu od različitih tradicija. [...]

vlada_maricic_dom_sindikata_2011
Sa koncerta V. Maričića i prijatelja
Foto: Ivan Grlić

vlada_maricic_dom_sindikata_2011
Sa koncerta V. Maričića i prijatelja
Foto: Ivan Grlić

7.

Tema

Novi album sastava „Naked”

Autor: Informativna služba W.M.A.S.
Više o sastavu „Naked” vidite na adresi:
www.myspace.com/nakedjazz

Šestog maja ove godine izašao je drugi po redu album beogradskog sastava „Naked”. Album nosi naziv „get Naked” i sadrži jedanaest autorskih kompozicija. Objavljen je pod etiketom mađarskog „Narrator records”-a. Na dan objavljivanja, bend je imamo koncertnu promociju u Budimpešti, i tom prilikom je snimljen i živi DVD album koji će biti publikovan kao promotivno izdanje. Ovo nije bio prvi nastup Naked-a pred mađarskom publikom, i već se napravila baza fanova koja poštuje rad benda i dolazi na koncerte.
Album se pojavio na cd-u, ali se može kupiti i u elektronskoj formi na adresi „Narrator records”-a: narrator.hu/album.php?id=76
Koncertom u Budimpešti počela je „get Naked tour 2011” u toku koje će bend odsvirati dosta festivala u inostranstvu i tako na pravi način promovisati kulturu i muziku koja dolazi sa Balkana i Srbije, bez ikakve pomoći države. Koncertna promocija u Beogradu je zakazana za 12. juni 2011. na „Organic Live Festu” na Topčideru.

naked
Naked
Foto: Vladimir Miloradović
get_naked
Omot albuma „get Naked”

8.

Tema

„River” i „Kristina” stage na „Nišvillu 

(Objavljen je booking za dva nova stejdža)

Ovogodišnji Nišville jazz festival planira programe na dva nova stejdža. Ukoliko budu obezbeđena dodatna finansijska sredstva, od 10. do 13. avgusta u amfiteatru na keju, kod spomenika Šabanu Bajramoviću nastupiće 16 jazz i world music sastava iz Srbije ali i iz cele Evrope – u programu koji će biti hommage Šabanu Bajramoviću, jer će svaka grupa izvesti obradu bar jedne kompoziciju kralja romske muzike. Ta bina čiji je radni naziv, shodno tradicionalnim romskim ritualima - „River stage“, po ideji organizatora trebalo bi da bude postavljena na samoj reci Nišavi, a publika bi program pratila kako sa stepeništa na keju uz samu reku tako i sa tribina amfiteatra ispod spomenika kralju romske muzike.
Druga bina je Piano stage koji za sada ima radni naziv „Kristina stage“ (asocijacija na antologisjku sekvencu pijanističkog nastupa Seke Sablić u filmu „Maratonci trče počasni krug“) – performans projekcijeostvarenja iz doba nemog filma koji će biti praćeni nastupima  mladih pijanista koji će na licu mesta improvizovati muziku na zadati film. Platno, projektori i pijanistički podijum biće locirani u neposrednoj blizini Planinarskog doma u Tvrđavi.
Ovi programi će biti besplatni za publiku, a spisak učesnika biće objavljen  nakon preslušavanja pristiglih materijala. Zainteresovani učesnici treba da posalju svoje podatke i linkove sa audio i/ili video snimcima  – na mail: booking@nisville.com
.
Inače, glavni program Nišvilla 2011 održaće se od 11. do 14 avgusta.

nisville-baner-2011
Logo „Nišvila” 2011



9.

Tema

Najava festivala: Ethno Fusion Fest 2011

Dvorište beogradske sinagoge, Maršala Birjuzova 19
12. jun 2011. - 21. jun 2011.

www.ethnofusionfest.com

Ethno Fusion Fest promoviše muziku manjina s područja Balkana i južnog Mediterana kao i saradnju među muzičarima koji potiču iz različitih kultura. Istraživanje bogate kulturne sinteze koja postoji medju muzikama regiona, moderna muzička kreativnost inspirisana tradicionalnom muzikom, spoj kulture i mašte.

12. jun, nedelja
Chalaban
Fjužn marokanske, balkanske i ciganske muzike (Mađarska, Maroko)

www.chalaban.com

13. jun, ponedeljak
Starowski
Makedonska kabare-čalgija (Makedonija)

www.myspace.com/starowski

14. jun, utorak
Simha
Jidiš muzika (Srbija)

www.myspace.com/simha9

15. jun, sreda
Dvir Cohen Eraki
Jevrejske pesme Jemena (Izrael, Srbija)

www.myspace.com/dewanhalev

16. jun, četvrtak
Kopare
Muzika Krita, Male Azije, Kapadokije i Crnog mora (Grčka)

www.myspace.com/paulgoodsazman

17. jun, petak
Klasična indijska muzika 
(Srbija, Indija) 

18. jun, subota
Shira u'tfila
Sefardska muzika (Srbija, Izrael)

www.shirautfila.com

19. jun, nedelja
Bengalo
Fjužn tradicionalne muzike, džeza i roka (Norveška, Srbija)

www.myspace.com/bengalomusic

20. jun, ponedeljak
Tradicionalna muzika Islama, Hrišćanstva i Judaizma 
(Srbija)

21. jun, utorak
Ođila
Ciganska muzika iz svih krajeva sveta (Srbija)

www.grupaodjila.com

Svi koncerti počinju u 20:00 časova osim u petak 17. juna od 18:30 časova i u subotu 18. juna od 21:30. U slučaju lošeg vremena koncerti će biti održani u sali Jevrejske Opštine Beograd u ulici Kralja Petra 71a. 
Informacije i rezervacije: 062/ 262 – 797 i 011/ 262  42 89 E-mail: ethnofusionfest@gmail.com

ethno_fusion_fest_logo
Logo Ethno Fusion festa

shira_utfila
Shira u'tfila

simha
Simha

odjila
Odjila

Newsletter „World music asocijacije Srbije”
Izlazi periodično
Urednik:
Oliver Đorđević, predsednik Upravnog odbora W.M.A.S.
Zamenica urednika:
Marija Vitas, etnomuzikološkinja
Zahvaljujemo brojnim saradnicima na doprinosu u izradi Newsletter-a.

Adresa Redakcije:
World music asocijacija Srbije
ul. Save Kovačevića 2/4
35000 Jagodina 
PAK 580543
tel. 062 / 11 - 23 - 736 (Oliver Đorđević)

etnoumlje@yahoo.com
www.worldmusic.org.rs

 U cilju bolje promocije rada vašeg sastava, odnosno festivala, 
molimo vas da nam redovno dostavljate izveštaje o svim aktivnostima na e-mail:
etnoumlje@yahoo.com
© World Music asocijacija Srbije